Megat Panjialam

. إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفّاً كَأَنَّهُم بُنيَانٌ مَّرْصُوص 61.4. Sesungguhnya Allah menyukai orang yang berperang dijalan-Nya dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti suatu bangunan yang tersusun kokoh.

Monday, September 9, 2013

IPP: TPM/MENTERI KEWANGAN TIDAK TERLIBAT?



Anwar memang ambil peluang sungguh daripada kenaikan tariff elektrik – untuk memulakan serangan baru terhadap IPP. Inilah peluang. Inilah peluang Anwar untuk menyerang dan membogelkan isu IPPs; bagi menutup ‘belalai’nya yang terdedah di dalam skandal video seks. Segala usaha untuk memperbandingkan sikap; mereka yang terbabit di Turki dan sebagainya cepat meletakkan jawatan – mengharapkan Anwar melakukan perkara sama – adalah sesuatu yang tidak mungkin dilakukan.

Anwar meneruskan usaha menyerang IPP yang dirasakan sebagai antara ‘loopholes’ yang boleh menyebabkan beberapa syarikat korporat tumbang. Anwar dalam tweets pagi ini; mengatakan BN berada di dalam ‘denial syndrome’ kerana masih mahu mempertahan IPP. Kita setujulah, memang ada yang betul dalam perjanjian IPP dan Kerajaan. Tetapi Anwar pun tak boleh nak cuci tangan seperti mengatakan DIA tidak terlibat langsung dalam merencana ‘perjanjian terbaik’ kerana pada waktu itu Negara tidak mempunyai wang yang banyak bagi melaksanakan IPP.

Syarikat seperti MALAKOFF – yang mendapat projek IPP Segari Lumut (walaupun dengan 25 % milikan asing; ABB Ventures) itu siapa yang jadi PEMBAWA SURAT dan PENERIMA UNTUNG terbesar? Cuba Anwar beritahu kita semua. Malahan, kita tak hairan langsung kalau sampai ke hari ini – anak cucu Anwar sendiri sebenarnya sudah menerima manfaat daripada dana IPP. Boleh Anwar nafikan?

Sebenarnya, memikirkan bahawa tenaga adalah suatu cabang strategik; TIDAK ADA milikan asing dibenarkan. Tetapi dalam kes MALAKOFF – ABB Ventures; diluluskan – termasuk dengan usaha perubahan akta yang berkaitan.

Ada pemain indusri yang berkata – ABB Ventures; adalah sebenarnya ANWAR BIN BERAHIM VENTURES. Kalau Anwar ada 25 % – bayangkan berapa keuntungan yang dia perolehi selama ini? Berapa? Pernah nak kongsi dengan rakyat?

MALAKOFF ini adalah antara ‘funder’ awal kepada Anwar Ibrahim – di dalam politik. Semua benda mampu disusun dengan sempurna. Hari ni, orang yang sama nak tuduh macam-macam mengenai IPP. Keluarga sendiri hidup senang dengan IPP tidak sedar pula?


No comments :

DISCLAIMER

Blog ini tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian blog ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Penulis tidak memaksa anda memasuki blog ini dan tidak akan bertanggungjawab jika ada yang tercedera atau tersinggung emosi, atau disaman jika melanggar akta mesin cetak dan lain-lain undang-undang yang berkaitan. Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.