Megat Panjialam

. إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفّاً كَأَنَّهُم بُنيَانٌ مَّرْصُوص 61.4. Sesungguhnya Allah menyukai orang yang berperang dijalan-Nya dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti suatu bangunan yang tersusun kokoh.

Saturday, September 7, 2013

SENANG JE MCA TIPU UMNO DAN MELAYU

Kadangkala berat satu naskah The J-Star boleh mencecah satu kilo. Ini kerana suratkhabar milik MCA itu sarat dengan iklan.

Iklan-iklan yang memenuhi The J-Star itu mendatangkan imbuhan teramat besar kepada syarikat media tersebut. Hanya dividen yang dikutip sahaja boleh sampai RM126 juta dan ini belum kira jumlah keuntungan lagi.

the bottom dollar” / “… MCA’s portion of dividends declared by Star last year would amount to RM126 million”, (The Edge, 27 Sept 2011)

Akhbar The Star adalah kepunyaan MCA dan Utusan kepunyaan Umno tetapi pemimpin MCA tidak mengawal The Star seperti pemimpin Umno mengawal Umno kerana kepada orang Cina komersialisme lebih penting dari nasionalisme. Malah The Star mempromosikan DAP dan pakatan pembangkang sepanjang masa dan dalam PRU ke 13."

DividendStar

Mungkin Umno harus beli iklan dalam The J-Star


Chua Soi Lek telah memberitahu badan NGO Transparency International dalam satu wawancara pada 18 Feb 2009 bahawa MCA adalah sebuah parti kaya kerana dividen yang diterima mereka daripada The Star.

Kiblat The J-Star adalah kepada iklan manakala kiblat parti tauke Cina itu adalah kepada wang dan sebab itulah MCA tidak mempunyai semangat setiakawan yang waja … kepentingan wang mendahului. Kesian Umno ditipu hidup-hidup dan ditikam belakang oleh MCA.


Many Colors, One Race

Anas Zubedy suka meletakkan iklan warna mukasurat penuh dalam The J-Star untuk menyampaikan mesej perpaduan ‘Many Colors, One Race’nya dan baru-baru ini, iklan Anas pula berjudul ‘Say something nice from Hari Merdeka to Hari Malaysia’.


saysomethingnice logo from may 13



Macam Regina dengan KJ

Sesiapa yang kerap membaca Malaysiakini akan menyedari bahawa Terence Netto ialah dedicated writer kepada Anwar Ibrahim.

Nampaknya Anas sebagai seorang pengiklan setia The J-Star pun diberikan dedicated writer seorang pemberita oleh akhbar Jerusubang itu, aitu Yvonne T. Nathan.

anas zubedy Zubedy #SaySomethingNice campaign press conference coverage 2013-09-06 22-36-52


anas zubedy Yvonne1


http://letusaddvalue.blogspot.com/2013/09/spreading-nicety-nationwide-by-yvonne-t.html


http://letusaddvalue.blogspot.com/2013/09/zubedians-walk-talk-by-yvonne-t-nathan.html


Macam Regina & KJ kowtim dengan The J-Star

Pemberita Yvonne T. Nathan ini seolah-olah ditugaskan sebagai wartawan peribadi syarikat Zubedy.

Carian Google ke atas nama “Yvonne T. Nathan” sepanjang Past Month khusus dalam laman http://www.thestar.com.my membuahkan hasil 11 byline sahaja — yakni dalam jangkamasa bulan lepas ini, nama Yvonne melekat kepada lebih kurang 11 buah rencana semuanya dalam akhbar J-Star.

Daripada 11 buah rencana yang dikreditkan kepada Yvonne (screenshot bawah),tiga daripada mereka adalah liputan kempen Anas Zubedy.


Yvonne Google


Evangelista mata duitan


Sebenarnya ia adalah cara beroperasi The J-Star yang sudah diketahui semua pemain dalam industri media.

Bermakna ketika suratkhabar itu menyiarkan apa-apa jenis laporan pun, pertimbangannya akan lebih tertumpu kepada pihak atau syarikat mana yang rela mengeluarkan duit untuk mengiklan dengan The J-Star yang adakala setebal direktori Yellow Pages.

Contohnya kalau suratkhabar itu menyiarkan Food Review, maka The J-Star akan memujuk restoran yang dibuat review untuk membeli iklan.

Pengiklan besar yang menyumbangkan pendapatan lumayan kepada The J-Star akan diberi ruang yang luas beserta liputan positif dalam halaman-halaman beritanya.

Cuba anda teliti hubungan akrab The J-Star dengan syarikat AirAsia.
Begitulah jiwa dan naluri The J-Star – Buy ad, get news space free

Jadi tidak hairanlah kita apabila Zamkata bahawa akhbar evangelista itu adalah bersifat materialistik.

Bekas Ketua Pengarang Kumpulan Utusan yang juga bekas Menteri Penerangan Tan Sri  Zainuddin Maidin pernah menulis:

Akhbar The Star adalah kepunyaan MCA dan Utusan kepunyaan Umno tetapi pemimpin MCA tidak mengawal The Star seperti pemimpin Umno mengawal Umno kerana kepada orang Cina komersialisme lebih penting dari nasionalisme." 

??????????????

Chinese First atau Malaysian First?


Betulkan The J-Star itu ada nasionalisme tulen ataupun ia sekadar lebih sudu dari kuah menerusi suapan cogankata-cogakata seperti — “Happy Merdeka Day; You can take a Malaysian out of Malaysia but you can’t take Malaysia out of a Malaysian.”

Sebenarnya kalau seseorang Bangsa Anak Malaysia Jerubang berhijrah ke Amerika Syarikat, Australia atau Kanada, sudah tentu dia akan berbangga menggelar dirinya Chinese American, Chinese Australian atau Chinese Canadian.

Label ‘Malaysia’ pada identitinya pasti terus lesap.

Ini The J-Star melaungkan cogankata “You can take a Malaysian out of Malaysia but you can’t take Malaysia out of a Malaysian” pada masthead-nya (lihat scan atas)untuk menipu Melayu lagi lah.

Kesian kaum Melayu selalu tertipu oleh sneaky evangelista bintang lima. Kesian Umno terpaksa pikul seekor biawak hidup. Credit


i-love-pm-najib


No comments :

DISCLAIMER

Blog ini tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian blog ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Penulis tidak memaksa anda memasuki blog ini dan tidak akan bertanggungjawab jika ada yang tercedera atau tersinggung emosi, atau disaman jika melanggar akta mesin cetak dan lain-lain undang-undang yang berkaitan. Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.