Megat Panjialam

. إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفّاً كَأَنَّهُم بُنيَانٌ مَّرْصُوص 61.4. Sesungguhnya Allah menyukai orang yang berperang dijalan-Nya dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti suatu bangunan yang tersusun kokoh.

Tuesday, January 7, 2014

Gereja Katolik saja berdegil untuk bantu DAP ambilalih Sarawak


PRN negeri Sarawak ada masa dua tahun lagi. DAP mahu ambilalih Sarawak dan mereka yang beriya-iya sudah masuk ke pendalaman sekarang.

PKR tak ada sangat impak di Sarawak dan bertambah lagi dengan kedai mereka asyik tutup di Sabah. PAS jauh panggang dari api.  Paling best pun PAS hanya boleh menang Betong Maru. Yang untung jika boleh menang Sarawak hanya DAP.

Buat masa ini, kekuataan DAP hanya di bandar-bandar utama dalam Sarawak tapi mereka ada cita-cita lebih besar dari itu.

DAP tidak ada cara lain untuk masuk pendalaman melainkan untuk main isu ugama yang mana usaha mereka adalah untuk sebarkan isu kalimah Allah ke Sabah Sarawak.

Isu Pribumi tak boleh dimainkan habis-habisan kerana kaum cina adalah dapat menafaat dari tanah NCR yang sebaik diberi akan disambut oleh Cina dalam masa tak seminggu.

Isu environmental dan lain-lain pun hanya alah kadar kerana isu-isu ini hanya untuk mengikut perkembangan politik pembangkang semasa. Kaum peniaga dan gangster cina paling banyak melakukan kerosakkan alam sekitar, pembalakan dan lain-lain.



Isunya hanya membesar-besarkan isu kalimah Allah ke Sarawak dan Sabah. Banyak komponen parti BN di Sabah dan Sarawak terikut dengan gerak rentak DAP.



Padahal isu ini tidak ada relvennya di Sabah Sarawak tapi hanya isu tempatan di semenanjung. Semenanjung pun tidak menjejaskan kebebasan berugama tapi hanya pihak gereja mahu kebebasan untuk murtadkan ornag Islam hingga kini sudah mengugut undang-undang dan perlembagaan serta engkar pada titah Sultan

Mereka tidak sedar bahawa ini adalah konspirasi DAP untuk mengembangkan kuasa cina ke Malaysia Timor.

Dengan DAP berjaya berkembang ke Sarawak dan Sabah, mereka akan dapat sumber kewangan yang banyak. Satu dari sumber alam yang masih banyak. Kedua adalah special funding federal government untuk projek-projek di Sabah dan sarawak dan funding ini diurus sendiri oleh kerajaan negeri.

Gereja Katolik yang selama ini sedia hidup aman dan damai dengan pelbagai ugama saja mahu berdegil untuk bantu politik DAP. Ia bermula mual dengan mantan Archbishop keling Murphy Pakiam dan kini paderi Editor Herald Lawrence mahu jadi hero pula.

Zaman Pak Lah telah mengharamkan bible dalam bahasa Melayu dan The Herald versi Melayu. Oleh kerana kerajaan flip flop maka mereka telah marah dan jadi timbul sikap melawan. EKoran dari itu, mereka bawa ke mahkamah.

Bila kalah di Mahkamah Rayuan, mereka kini sedar interpretasi dah betul dan akan kalah di Mahkamah Persekutuan, maka mereka mahu ambil jalan militan. Mereka kini main politik padahal gereja katolik sepatutnya tidak masuk campur hal politik. 

No comments :

DISCLAIMER

Blog ini tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian blog ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Penulis tidak memaksa anda memasuki blog ini dan tidak akan bertanggungjawab jika ada yang tercedera atau tersinggung emosi, atau disaman jika melanggar akta mesin cetak dan lain-lain undang-undang yang berkaitan. Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.