Megat Panjialam

. إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفّاً كَأَنَّهُم بُنيَانٌ مَّرْصُوص 61.4. Sesungguhnya Allah menyukai orang yang berperang dijalan-Nya dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti suatu bangunan yang tersusun kokoh.

Saturday, July 20, 2013

PEMBELAJARAN BAHASA MALAYSIA DIPERTIKAI LAGI OLEH GURU CINABENG DI SRJKC!!!


SEKALI lagi puak Cinabeng ini mempertikaikan dasar kerajaan yang telah digubal oleh Kementerian Pendidikan untuk meningkatkan waktu pembelajaran Bahasa Malaysia dan Bahasa Inggeris berbanding Bahasa Mandarin yang dikekalkan masanya seperti sedia kala.

Umpamanya kumpulan guru Cinabeng ini sudah tidak mahu lagi mendengar kata pentadbir utama Malaysia. Umpamanya kumpulan guru ini sudah punyai satu kuasa besar yang bakal menjadi talian hayat Sekolah Jenis Kebangsaan Cina di Malaysia walaupun tiada peruntukan yang bakal diberikan oleh kerajaan Malaysia.

Sebelum ini kumpulan guru Cinabeng ini mempertikaikan pembelajaran subjek Pengajian Islam / Pendidikan Moral di sekolah Cina mereka. Kali ini sekali lagi dengan agak biadap mereka mempersoalkan pula masa pembelajaran Bahasa Malaysia yang wajib lulus bagi semua pelajar tidak kira dari bangsa mana pun.

Perkara yang membabitkan Bahasa Melayu, agama Islam, serta apa-apa sejarah berkenaan Tanah Melayu habis dibangkang. Habis apa lagi identiti Malaysia yang ada dalam diri orang Cina di Malaysia? Ini bermakna Cina Malaysia dan Cina Tanah Besar China dan Cina Singapore tak ada beza la.. Semua sama je.. Semua jadi RASIS!!!!

KUALA LUMPUR - Kumpulan pendidik Cina mahu Kementerian Pendidikan mengkaji semula peraturan baru mengenai waktu pengajaran dan pembelajaran Bahasa Malaysia (BM) dan Bahasa Inggeris (BI) di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC), yang akan bermula tahun depan.
Timbalan Setiausaha Agung Persekutuan Persatuan Cina Datuk Chin Yew Sin berkata peraturan baharu yang melibatkan pelajar Tahun Empat, Lima dan Enam itu tidak sesuai untuk dilaksanakan di sekolah-sekolah rendah Cina. 
Di bawah peraturan baharu ini, waktu pembelajaran BM akan meningkat daripada 180 minit seminggu kepada 270 minit seminggu, manakala bagi BI dari 120 minit kepada 150 minit dan Bahasa Mandarin dikekalkan pada 300 minit, katanya pada sidang akhbar yang dianjurkan Persatuan Gabungan Guru Sekolah Cina Malaysia (Jiao Dong) di sini, hari ini.   
"Kami berharap kementerian akan meneliti dan mengkaji perkara ini. Kami merasakan adalah mencukupi bahawa pengajaran dan pembelajaran BM ditetapkan pada 210 minit dan bagi subjek BI ditingkatkan ke 210 minit," katanya.   
Beliau berkata sentimen sama turut disokong Persekutuan Persatuan-persatuan Lembaga Pengurus Sekolah Cina Malaysia (Dong Zong) dan Persatuan Guru Besar Sekolah Cina.
Chin berkata kumpulan itu berpendapat bahawa waktu pembelajaran BI ditambah memandangkan subjek berkenaan diajar selama 300 minit di sekolah rendah kebangsaan.   
"Ini selaras dengan dasar kerajaan untuk memartabatkan Bahasa Melayu dan Memperkukuhkan Bahasa Inggeris (MBMMBI)," katanya.   
Beliau juga menggesa Kementerian Pendidikan menetapkan tarikh mesyuarat baru dengan persatuan itu secepat mungkin bagi menyelesaikan perkara berkenaan setelah mesyuarat yang dijadual pada Isnin, dibatalkan.  - Bernama

Sumber

No comments :

DISCLAIMER

Blog ini tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian blog ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Penulis tidak memaksa anda memasuki blog ini dan tidak akan bertanggungjawab jika ada yang tercedera atau tersinggung emosi, atau disaman jika melanggar akta mesin cetak dan lain-lain undang-undang yang berkaitan. Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.