Megat Panjialam

. إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفّاً كَأَنَّهُم بُنيَانٌ مَّرْصُوص 61.4. Sesungguhnya Allah menyukai orang yang berperang dijalan-Nya dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti suatu bangunan yang tersusun kokoh.

Friday, November 15, 2013

ANAK CINABENG MAKIN KURANG AJAR DI MALAYSIA

 
Enam orang pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Tarat di Serian, Sarawak dikesan menghina dan memperlekehkan buku teks subjek Sejarah Tingkatan 4 dalam satu foto di laman Facebook hari ini.

Mereka merakamkan imej berkenaan dengan menunjukkan jari tengah mereka di atas sebuah buku teks bertajuk Sejarah Tingkatan 4 dengan niat menunjukkan perasaan benci mereka ke atas subjek itu.

Jari tengah merupakan simbolik kepada sesuatu yang lucah dan simbol tidak puas hati serta benci.

Pelajar berkenaan melalui akaun Facebooknya Lonely Lai melakukan tindakan biadab itu sebagai menunjukkan keengganannya mempelajari subjek itu.

Di sekolah, subjek Sejarah biasanya dianggap sebagai subjek yang membosankan kerana banyak fakta yang perlu diingat tambahan pula mereka terpaksa belajar mengenai sejarah kemerdekaan negara dan juga pembangunan Malaysia.

Hasil pemeriksaan lanjut, Lonely Lai ini cara hidupnya sosial dan dia mempunyai seorang teman wanita.

Dalam salah satu foto dengan teman wanitanya yang konon-konon macam artis K Pop, Lonely dah pun bercium mulut biarpun percintaan baru masuk dua bulan.




Pihak SMK Tarat perlu segera menyiasat insiden ini kerana tindakan mereka jelas satu provokasi melampau terhadap sistem pendidikan negara yang selama ini sudah berjaya melahirkan banyak individu berpendidikan dan berguna untuk masyarakat.

Baru sahaja semalam penulis berkongsi tentang seorang penulis dari China yang mendedahkan tentang sikap orang Cina di Malaysia, hari ini sikap itu sememangnya benar berlaku.

Ah Beng.. kalau dah semua tuntutan tak logik tak diberi perhatian mulalah merajuk. Merajuk macam budak kecil, yang dahagakan perhatian. –   
 
 
 

No comments :

DISCLAIMER

Blog ini tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian blog ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Penulis tidak memaksa anda memasuki blog ini dan tidak akan bertanggungjawab jika ada yang tercedera atau tersinggung emosi, atau disaman jika melanggar akta mesin cetak dan lain-lain undang-undang yang berkaitan. Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.