Megat Panjialam

. إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفّاً كَأَنَّهُم بُنيَانٌ مَّرْصُوص 61.4. Sesungguhnya Allah menyukai orang yang berperang dijalan-Nya dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti suatu bangunan yang tersusun kokoh.

Saturday, November 16, 2013

BUDAYA POPULIS LANDA PAS !

 
Sewaktu bahang pemilihan UMNO baru baru ini, saya dapati ada kecenderungan dalam kalangan pemimpin UMNO untuk menonjolkan diri dengan pelbagai cara dan kaedah.

Ada yang menggunakan isu isu keselamatan negara, ada yang menggunakan isu bangsa dan ketuanan Melayu, ada yang menggunakan isu sukan dan sebagainya.

Pada  ketika itu umat Melayu termasuk petani dan nelayan, pemuda dan wanita bahkan segala lapisan masyarakat berasa betapa beratnya perhatian pemimpin kepada mereka.

Nampaknya strategi ini berhasil. Kebanyakan pemimpin yang ' bijak'
mengambil peluang ini telah menang dengan cemerlang. Saya fikir ini budaya UMNO.

Rupanya saya tersilap. Budaya mencari populariti untuk mengejar jawatan juga berlaku dalam PAS. Bahkan lebih parah lagi kerana mereka memperalatkan agama khasnya hukuman hudud untuk mencapai tujuan tersebut.

Sinar Harian melaporkan, Kerajaan Kelantan menyediakan RM 1 juta bagi tujuan laksana hudud. Timbalan Menteri Besar Kelantan ( Calon Timbalan Presiden PAS ), Datuk Mohd Amar Nik Abdullah menegaskan pihaknya serius melaksanakan hukuman hudud di Kelantan.

" Sebelum ini kita berhenti kerana lampu merah ( sekatan pusat ). Kita free gear tapi kita tak mati enjin. Oleh kerana lama sangat, kita intai intai kalau kalau polis tiada. Sekarang kita akan teruskan dengan harapan polis tidak sekat ".

Analogi yang digunakan oleh Mohd Amar menggambarkan kepada kita betapa PAS tidak serius mahu laksanakan hudud. Baca kenyataan di bawah.

" Sebenarnya sebelum pilihanraya beberapa kali kita bincang tetapi tidak dedahkan. Untuk tahun depan Menteri Besar telah masukkan sejuta untuk persiapan prasarana bagi melaksanakan hudud ".

Kerajaan baru merancang mahu menyediakan prasarana pelaksanaaan hudud. Jika prasaranapun belum ada, baru mahu dirancang maka kita pasti hudud tidak akan dilaksanakan dalam masa terdekat.

Jika benar benar belum bersedia kenapa ia menjadi bahan berita sekarang ? Jawapannya ialah kerana ada pihak atau calon tertentu mahu hudud menjadi bahan kempen dalam pemilihan PAS tak berapa hari lagi.

Maknanya berasaslah kerisauan saya dan rakan rakan, nampaknya parti utama Melayu menjadikan bangsa dan agama alat untuk mencapai keuntungan peribadi, bukan matlamat perjuangan parti...
 

No comments :

DISCLAIMER

Blog ini tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian blog ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Penulis tidak memaksa anda memasuki blog ini dan tidak akan bertanggungjawab jika ada yang tercedera atau tersinggung emosi, atau disaman jika melanggar akta mesin cetak dan lain-lain undang-undang yang berkaitan. Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.