Megat Panjialam

. إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفّاً كَأَنَّهُم بُنيَانٌ مَّرْصُوص 61.4. Sesungguhnya Allah menyukai orang yang berperang dijalan-Nya dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti suatu bangunan yang tersusun kokoh.

Saturday, November 23, 2013

WAN AZIZAH AKAN 'DIKORBANKAN' LAGI

Laporan portal pembangkang di bawah mendakwa 'terdapat perdebatan di antara 2 kumpulan dalam PKR' tetapi yang kita tahu, tiada siapa pun yang peduli dengan isu dalam parti PKR yang memang korup dan banyak penyelewengan kuasa yang berlaku di dalamnya.



Jika merujuk kepada laporan, jawatan Ketua Umum yang dipegang oleh Anwar Ibrahim adalah tidak sah kerana tiada dalam perlembagaan.

Dan kenyataan 'satu isu yang menimbulkan perpecahan dikalangan pemimpin utama' dilihat sebagai satu gimik paling murah PKR untuk memancing respons daripada penganalisis politik dan parti lawan.

Padahal, jika apa pun yang berlaku, ianya di antara Anwar Ibrahim dan Wan Azizah. 2 orang itu sahaja, tiada orang lain dalam PKR. Dan Wan Azizah sudah tentu tiada kuasa lebih tinggi daripada Anwar Ibrahim.

Tetapi dipercayai 'kongres khas untuk Anwar' itu sebenarnya untuk menutup malu tentang kenyataan 40,000 pengundi asing. Kongres ini sekadar diversion supaya rakyat tidak mempertikai, mengetawa dan mengejek Anwar lagi.

Itu sahaja!

Sama ada Wan Azizah akan 'dikorbankan' sekali lagi atau Anwar sebagai Ketua Umum atau Presiden parti.....actually, nobody really care and bother about that. Parti itu akan tetap parti anak beranak sama seperti parti DAP dan PAS.
PKR akan mengadakan satu kongres khas esok yang mungkin akan menentukan sama ada Datuk Seri Anwar Ibrahim  kekal sebagai Ketua Umum tidak dipilih, atau mengambil alih jawatan presiden parti, satu isu yang menimbulkan perpecahan di kalangan pemimpin utama, kata sumber dalaman parti itu.
Mereka berkata, pada ketika ini jawatan Ketua Umum tidak berada dalam perlembagaan dan PKR tidak akan memasukkannya dalam perlembagaan parti itu untuk Anwar. 
Jika jawatan Ketua Umum diperlembagakan dalam parti, PKR akan berhadapan dengan RoS yang ‘kejam’ dengan parti komponen Pakatan Rakyat (PR),” kata seorang pemimpin PKR kepada The Malaysian Insider di Kuala Lumpur merujuk kepada Pendaftar Pertubuhan.

“Ini akan memaksa Anwar untuk mengambil alih jawatan Presiden PKR daripada isterinya, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail,” katanya. 
Peranan Anwar menjadi topik perdebatan di antara dua kumpulan dalam PKR, dengan ramai berkata beliau perlu membuat keputusan untuk mengelakkan pertembungan lebih besar dalam parti itu. 
Sumber itu memberitahu, satu kumpulan mahu Anwar terus kekal sebagai Ketua Umum dan jawatan itu dijadikan sebagai jawatan rasmi dalam pindaan perlembagaan kali ini. 
Ini akan menyebabkan Dr Wan Azizah terus kekal sebagai presiden.
Sementara kumpulan kedua mahu Anwar menjadi presiden parti itu dan Dr Wan Azizah direhatkan selepas sekian lama memegang pucuk pimpinan sejak Ketua Pembangkang itu dipenjarakan pada 1998. 
Bagaimanapun, sesetengah pemimpin parti percaya, mengambil alih jawatan presiden PKR akan menimbulkan kerumitan kepada Anwar dalam struktur kepimpinan PR. 
Sesetengah pihak percaya, kedudukannya akan tergugat sebaik sahaja mengambil alih jawatan presiden kerana pada ketika ini, kedudukannya di atas semua pihak. Jika beliau menjadi presiden PKR, kedudukan Anwar akan menjadi sama taraf dengan Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng,” kata sumber itu lagi. 
Sementara kumpulan kedua percaya Anwar sebagai presiden PKR tidak akan menimbulkan masalah kerana PAS dan DAP sudah menerima Anwar sebagai calon Perdana Menteri jika PR berjaya menawan Putrajaya. 
Seorang wakil rakyat PKR memberitahu, kebanyakan ahli parti mahu melihat Anwar menjadi presiden supaya parti itu lebih mantap dan kukuh kerana jawatan Ketua Umum tidak jelas dan terikut-ikut dengan struktur parti politik di Indonesia. 
Jawatan Ketua Umum dulu diwujudkan kerana selepas dibebaskan daripada penjara, Anwar mempunyai halangan undang-undang daripada memegang jawatan politik, kini halangan sudah tiada. 
Jadi tiada sebab lagi untuk Anwar tidak memimpin PKR sekarang,” kata wakil rakyat PKR itu dan menambah Dr Wan Azizah pernah memberikan laluan kepada Anwar untuk bertanding di kerusi Parlimen Permatang Pauh pada 2008. 
Kongres khas PKR yang akan diadakan di Selangor esok antara lainnya akan melakukan perubahan yang akan memudahkan ahli untuk bertanding jawatan dalam parti itu. 
Selepas kongres khas ini, seseorang yang ingin bertanding jawatan tertinggi PKR tidak lagi memerlukan pencalonan daripada cabang. 
Cukup dengan seorang penyokong dan pencadang, mereka sudah boleh menjadi calon,” kata Naib Presiden PKR, Chua Tian Chang yang lebih terkenal dengan nama Tian Chua. 
PKR menang 30 kerusi Parlimen dalam pilihan raya umum 5 Mei lalu, kurang satu kerusi berbanding pencapaian mereka pada 2008. 
Sementara DAP mempunyai 38 kerusi dan PAS mendapat 21 kerusi di Dewan Rakyat.

Seterusnya

No comments :

DISCLAIMER

Blog ini tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian blog ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Penulis tidak memaksa anda memasuki blog ini dan tidak akan bertanggungjawab jika ada yang tercedera atau tersinggung emosi, atau disaman jika melanggar akta mesin cetak dan lain-lain undang-undang yang berkaitan. Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.