Pada
pilihanraya Raya Umum ke-13, sejumlah dua juta pengundi
di Selangor telah turun ke pusat-pusat mengundi.
Dua juta pengundi tesebut telah membuat keputusan pada pada PRU13
di Selangor pada 5 Mei 13.
Semua telah mengetahui keputusannya.
Ia tidak memihak kepada Barisan Nasional (BN), Sebaliknya puak
pakatan yang berjaya membentuk kerajaan apabila memenangi 44 kerusi
dengan pecahan 15 (PAS), 15 (DAP) dan 14 (PKR).
Pada
PRU-13 Pakatan gagal mempertahankan kerusi Kota Damansara
dan Bukit Malawati. Namun mereka berjaya menawan
Dewan Undangan Negeri (DUN) Dusun Tua, Sabak,
Taman Templer, Tanjung Sepat, Paya Jeras,
Sri Serdang, Kuala Kubu Baru, Sementa, Morib
dan Sungai Pelek.
Selepas
PRU13 selesai, Selangor muncul sebagai negeri yang paling
lewat mengumumkan Menteri Besar. Ini disebabkan kelewatan pihak
Pakatan mengemukakan senarai calon Menteri Besar kepada pihak Istana.
Akhirnya hanya satu calon yang dikemukakan.
Calon
tersebut ialah Tan Sri Khalid Ibrahim yang pada PRU13
telah berpindah dari kawasan panas iaitu DUN
Ijok ke kawasan lebih selamat di Pelabuhan Kelang.
Walaupun terdapat pelbagai protes dalaman PKR termasuk pelbagai
cadangan supaya Ahli Dewam Undangan Negeri (ADUN) dari Pas yang
dilantik sebagai Menteri Besar, tetapi beliau tetap
dilantik semula sebagai Menteri Besar.
Pas
dikatakan lebih berhak mendapat jawatan itu kerana mereka ada 15
wakil di DUN berbanding PKR hanya 14. Tetapi pelantikan semula Khalid
telah mengketepikan semua rasional tersebut.
Dalam
PKR sendiri, terdapat suara-suara yang tidak mahukan Khalid sebagai
Menteri Besar. Sebaliknya mereka mahukan Azmin Ali dilantik
sebagai Menteri Besar kerana jawatannya dalam parti lebih kanan iaitu
Timbalan Presiden. Tetapi semua bantahan tersebut tidak
memberikan sebarang bekas.
Sebaik
sahaja Khalid dilantik ke jawatan tersebut, tindakan pertama beliau
ialah menggugurkan dua exco lama daripada senarai exco kerajaan
negeri yang baharu. Mereka yang digugurkan
ialah Yaakob Sapari (Kota Anggerik) dan Xavier Jayakumar (Seri Andalas).
Bagi
pihak BN, proses demokrasi dan pilihan yang dibuat oleh
rakyat diterima dengan perasaan terbuka. Kegagalan BN untuk merampas
semula Selangor diterima dengan lapang dada. Tidak seperti
kerajaan pakatan yang terus-terusan mempertikaikan
keputusan PRU 13. Mereka memperkenal istilah `undi popular’
sebagai asas mempertikaikan keputusan tersebut.
Dalam masa yang sama mereka mengetahui prinsip `First
Past The Post’ dan perwakilan berdasarkan mengikut bahagian
pilihanraya. Kemenangan calon ditentukan dengan
berdasarkan majoriti mudah.
Parti yang menang berdasarkan majoriti kerusi
pula (biarpun dengan satu kerusi) akan membentuk kerajaan.
Di
Selangor, berdasarkan undi DUN, BN mendapat 693,956
undi 40%) berbanding Kerajaan Pakatan yang mendapat
1,050,665 undi (60%). Jika berdasarkan kepada
logik pakatan seperti yang selalu mereka hebahkan di
ceramah-ceramah, sepatutnya BN di Selangor mendapat 22 kerusi,
bukannya 12 kerusi yang ada sekarang ini. Itu kiraan
jika berdasarkan undi popular yang dicanang oleh pakatan.
Kini,
sudah 100 hari Kerajaan Pakatan memerintah,
namun masih belum ada perkhabaran baharu atau gembira
buat rakyat Selangor. Terutama daripada
perlaksanaan manifesto pakatan pada PRU 13. .
Rakyat masih
tertunggu-tunggu untuk merasai hasil daripada perlaksanaan manifesto
tersebut. Tetapi sepatutnya rakyat Selangor tidak perlu mengharap
apa-apa daripada manifesto tersebut kerana awal-awal lagi sudah
ditegaskan bahawa ia bukan satu janji. Maknanya, jika sudah bukan
janji maka tentunya tiada jaminan perlaksanaan.
Sidang DUN
Selangor pula telah berakhir pada awal Julai yang lalu. Sidang
itu menjadi kritikan awam apabila apabila Menteri Besar
membentangkan enakmen perbelanjaan tambahan sebanyak
RM761 juta. Tindakan ini dikritik kerana tanpa
angin dan tanpa ribut, tiba-tiba kerajaan negeri membentangkan
perbelanjaan tambahan. Jika diperhatikan suasana sekeliling, tiada
malapetaka besar atau krisis ekonomi yang menuntut
kepada satu perbelanjaan luar jangka.
Tindakan
ini memberi gambaran bahawa Kerajaan Pakatan gagal
merancang penggunaan wang wang secara berhemah dan
bertanggungjawab. Apatah lagi,
ini adalah mesyuarat pertama bagi penggal pertama persidangan DUN.
Sebahagian besar wang dalam
perbelanjaan tambahan tersebut adalah sebagai pinjaman
kepada Kumpulan Darul Ehsan Berhad (KDEB) bagi tujuan
pengambilalihan Kumpulan Hartanah Selangor Berhad.
RM80 juta diberikan kepada Perbadanan
Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) bagi mengambilalih tanah
tanah Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) untuk
membangunkan projek Datum In-City. Persoalannya mengapakah
entiti perniagaan tersebut tidak menggunakan sumber kewangan sendiri
atau menggunakan intrumen pinjaman kewangan dalam membiayai urusan
perniagaan mereka?
Mengapakah wang rakyat harus digunakan dalam menjalankan operasi
perniagaan mereka? Sedangkan kedudukan
kewangan syarikat-syarikat itu dikatakan dalam keadaan kukuh.
Rakyat juga
tentunya akan terus mengingati 10 perkara dalam
aku janji Khalid, yang antara kandungannya ialah memelihara prinsip
rukun negara, kedaulatan institusi raja, agama
Islam, kedudukan istimewa orang Melayu,
serta perpaduan kaum. Rakyat menanti dan mahu melihat
sejauh mana ikrar dalam akaujanji itu akan dilaksanakan. Atau itu
semua sekadar janji-janji manis di tepi bibir yang tidak akan
kunjung tiba.
Bagi
UMNO dan Barisan Nasional (BN) Selangor pula, para Ahli Dewan
Undangan Negerinya (ADUN) telah dan akan terus bekerja untuk membela
dan mengambil hati rakyat.
Pelantikan
Datuk Seri Noh Omar selaku Pengerusi Perhubungan UMNO
Selangor tentunya akan memberikan fokus kepada
barisan pengurusan untuk terus bersedia bagi
menghadapi PRU ke 14. Inilah masa
untuk bersatu hati dan tindakan.
Nota:
seperti yang dipaparkan dalam Utusan Malaysia 15/8/2013 ms 11
Baca seterusnya : di sini
No comments :
Post a Comment