Megat Panjialam

. إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفّاً كَأَنَّهُم بُنيَانٌ مَّرْصُوص 61.4. Sesungguhnya Allah menyukai orang yang berperang dijalan-Nya dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti suatu bangunan yang tersusun kokoh.

Sunday, August 25, 2013

Fidlot Kerajaan Persekutuan Dengan Projek Kambing Janapari Kerajaan Kelantan, Mana Yang Gagal???



Hasil carian imej untuk feedlot kerajaan persekutuan dengan projek jamnapari




Jika ianya milik suami kepada Jenab Binti Abu atau milik Chin Min Hiu , maka isu tersebut tidak akan menjadi masalah besar.

Akan tetapi oleh kerana ianya milik suami dan anak-anak kepada Shahrizat Jalil, seorang pemimpin besar Umno, maka perkara tersebut perlu ditumis, digoreng dan digulai sampai lunyai.

Pembangkang harus mencari jalan dalam keadaan apa sekali pun untuk memastikan Shahrizat berundur. Jika Shahrizat berundur, maka lemahlah Wanita Umno. Apabila lemah Wanita Umno maka lemahlah Umno untuk menghadapi PRU akan datang. Ini kerana kekuatan jentera pilihanraya Umno dikuasai oleh Wanita Umno.

Jika anda betul-betul memahami isu ini, ianya tidak timbul isu kegagalan atau salah guna kuasa atau kronisme seperti yang dicanangkan oleh pembangkang.

Ada dua NFC yang mempunyai entiti yang berbeza.

NFC - National Feedlot Centre (Pusat Fidlot National) - Di bawah Kerajaan Pusat.

NFC - National Feedlot Corporation ( Perbadanan Fidlot Kebangsaan) - Sebuah syarikat perniagaan swasta milik Datuk Seri Mohd Salleh dan anak-anaknya. Boleh dilihat 
di sini

Sudah berpuluh tahun Malaysia menghadapi masalah kekurangan bekalan daging. Untuk mengatasinya maka diimport daging dari India, New Zealand dan Australia.

Dalam setahun lebih dari RM 1 Bilion wang kita bertukar menjadi Rupee India serta Dollar Australia dan New Zealand hasil dari pengimportan daging dari negara-negara mereka.

Satu masalah besar dengan daging import yang tidak selesai-selesai sehingga ke hari ini adalah berkenaan dengan status halal. Cara penyembelihan mereka yang diragui. Waktu wakil negara kita pergi melawat mereka sembelih dengan baik. Bila wakil kita balik, apa yang mereka buat kita pun tak tahu.

Beberapa tahun lepas timbul satu isu di India, di mana sebuah NGO antarabangsa membantah tindakan penyembelih lembu di sana yang menyembur bahagian mata lembu dengan sejenis spray sebelum disembelih. Tujuan dilakukan begitu adalah untuk memudahkan kerja mereka menyembelih.

Satu lagi masalah adalah, daging-daging yang diimport dari India bukannya daging lembu, sebaliknya itu daging kerbau. Di sana mereka tak sembelih lembu kerana lembu tuhan mereka.

Untuk mengatasi masalah status halal yang diragui, masalah pengaliran keluar wang negara serta masalah kekurangan daging lembu tempatan, maka pada tahun 2006 kerajaan telah mengambil insiatif untuk mewujudkan Pusat Fidlot Nasional di Gemas.

Dengan kerjasama Kerajaan Negeri Sembilan tanah seluas 5000 ekar telah diperuntukkan untuk menjayakan projek berkenaan.

Kerajaan telah membuka peluang kepada mana-mana syarikat yang berminat untuk mengemukakan cadangan dan membentangkan kertas kerja projek mereka. Sebanyak 6 buah syarikat menghantar proposal mereka.

Akhirnya kerajaan memutuskan untuk melantik dua syarikat bagi menjayakan projek berkenaan berdasarkan tawaran terbaik yang dikemukakan mereka.

Dua syarikat berkenaan adalah Agroscience Industries yang kemudiannya menubuhkan NFCorp Sdn Bhd. Manakala sebuah syarikat lagi adalah Lambert Agriculture (M) Sdn Bhd, tetapi menarik diri kemudian.

Pada tahun 2007 MOF telah meluluskan pinjaman sebanyak RM 250 juta kepada NFCorp bagi memulakan projek. Di sini anda perlu faham, apabila disebut lulus bukannya mereka dapat seketul wang itu RM 250 juta. Mereka dapat berperingkat-peringkat berdasarkan kemajuan projek. Sehingga ke hari ini NFCorp menerima wang sebanyak RM 181 juta. Masih ada berbaki RM 69 juta di tangan kerajaan.

Pembangkang dok gebang,

Keluarga Shahrizat dapat 250 juta duit rakyat.....

Keluarga Sharizat dapat tanah 5000 ekar.....

Lembu hanya ada seekor....

Tak betul....

Itu semua tak betul.....

RM 250 juta itu adalah pinjaman yang perlu dibayar balik dalam masa 17 tahun dengan kadar interest sebanyak 2 % setahun.

Tanah 5000 ekar itu adalah tanah milik Perbadanan Menteri Besar Negeri Sembilan (MBI) yang diperuntukkan untuk disewa oleh pengusaha-pengusaha fidlot. NFCorp memajak tanah tersebut dengan keluasan 1500 ekar dari MBI. Yang baki 3500 ekar itu masih lagi milik MBI.

Tentang dakwaan Rafizi dan Zuraidah kononnya projek tersebut gagal dan lembu hanya seekor sahaja telah lama dijawab oleh rakan-rakan blogger saya. Anda boleh lihat gambar 
di sini.

Yang gagal adalah projek kambing janapari yang diusahakan Kerajaan Kelantan. Jangan kata seekor kambing, difahamkan tahi kambing pun tak nampak. Bab ini mungkin blogger kickdefella boleh terangkan dengan lanjut.

Selain projek kambing janapari, apa telah jadi kepada projek Kelantan Koridor Depu? Berapa banyak duit rakyat Kelantan yang terbarai hasil kegagalan projek itu ? Kalau boleh kita minta blogger kickdefella tolong jawab.

Bab pelaburan dalam bidang hartanah oleh ahli perniagaan perkara biasa. Kerajaan beri pinjaman kepada NFCorp sebanyak RM 250 juta untuk projek yang memakan masa 30 tahun. Sudah tentu angka itu tak cukup. Itu terpulang kepada mereka bagaimana cara untuk mereka membiakkan duit tersebut bagi menjayakan projek mereka.

Lainlah sekiranya mereka ambil duit pinjaman dari kerajaan dan pergi beli kondo serta tanah, tapi projek tidak laksanakan. Kalau begitu caranya sebelum dapat kepada PKR dan Pas, awal-awal lagi aku dulu yang 'sembelihkan' mereka.

Jika mereka tidak serius untuk menjayakan projek, tidak mungkin mereka sudah habiskan berpuluh-puluh juta untuk membangun segala kemudahan dan membawa lembu-lembu dari luar negara masuk. Melakukan kacukan baka-baka lembu dan pelbagai kerja-kerja lain lagi. Jika mereka tidak serius tidak mungkin anak lelaki Datuk Saleh yang juga anak seorang menteri yang hidup selesa di bandaraya KL sanggup pergi tinggal di rumah kakitangan dalam ladang lembu di Gemas untuk memastikan segala urusan perniagaan berjalan lancar.

Berbalik kepada kisah hartanah yang mereka beli. Di manakah lokasi yang mereka beli? Kondo di Bangsar dan di Singapura, serta tanah di Putrajaya. Tempat-tempat yang hartanah bernilai tinggi dan mudah untuk dijual. Tidakkah itu satu pelaburan yang bijak? Tindakan mereka perlu dipuji kerana berusaha cari jalan untuk menambah wang bagi menjayakan perniagaan, dan bukannya dengan cara meminta kerajaan menambah pinjaman kepada mereka.

Apakah ahli perniagaan Ah Seng dan Ah Hock tidak melakukan perniagaan sedemikian cara ? Sudah tentu ya. Jika Ah Seng dan Ah Hock boleh melakukan begitu, kenapa pula Saleh tak boleh ? 



NFCorp, NFCentre are ‘two separate entities’

Trying to distance itself from government-owned, National Feedlot Centre, the private entity NFCorp attempts to clear opposition PKR's allegations of abuse of the RM250 million soft loan.

PETALING JAYA: Facing incessant attacks over the alleged abuse of the RM250 million soft loan from the government, the National Feedlot Corporation (NFCorp) today claimed that reports carried in the “mainstream media, news portal and blogs” were “erroneous”.

In an e-mail response to FMT, NFCorp’s executive director Wan Shahinur Izmir said that much of the confusion lay in the fact that both entities – National Feedlot Centre and National Feedlot Corporation – shared the same acronym “NFC”.

“This has been loosely used by the media to mean either, and this is where people become confused from reading in the mainstream newspapers, news portal and blogs.

“Those who have read the 2010 Auditor-General’s 2010 Report have also come out confused,” said Wan Shahinur.

The A-G’s report gave the thumbs down to the progress and implementation of the NFC.

It has been widely quoted that the report called the project a “mess” due to its mismanagement and falling short of its set targets.

However, NFCorp has rebutted the use of the word “mess”, saying that no where in the report was the term used to describe the project.

The RM250-million scandal came to light following documented disclosures by opposition PKR of alleged purchases of condominiums and cars instead of cows.

Since then, NFCorp’s assets have been frozen and the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) has launched an investigation. Deputy Prime Minister Muhyiddin Yassin also said yesterday that NFCorp will be be audited by independent consultants.

NFCorp mere tenants

Yesterday, Wan Shahinur, while welcoming Muhyiddin’s statement, said that NFCorp was clear in its direction when it signed the contract with the Ministry of Agriculture.

He stressed that NFCorp were merely tenants in of the NFCentre in Gemas.

“NFCorp was to undertake and develop the project with NFCentre,” he said.

He added that NFCentre is overseen by the government and audited by the Auditor-General.

Shahinur was rebutting extensive allegations by PKR that the meat produced by NFCorp was primarily supplied to posh restaurants owned by the daughter of Women, Family and Community Development Minister Shahrizat Abdul Jalil in Malaysia and Singapore.

According to him, NFCorp supplies the meat to “several customers”.

“This month alone, the orders have been valued at RM1.9 million,” he said, adding that the orders are coming from the domestic market.

“NFCorp supplies to several customers that include hypermarkets, supermarkets, mini markets, wet markets, processed meat manufacturers, hotels, restaurants and cafes,” he said.

He explained that NFCorp, which was in its fourth year of operation, was rolling out its plans in stages.

“In building the business, we have positioned ourselves to carry out this high-impact project to include large-scale commercial agriculture, satellite feedlot farming and other programmes that will support business and integrate beef production,” he said.

NFCorp plans on target

Besides “fine-tuning” a model for contract farming, Shahinur said that a second and larger abattoir was under construction.

“Increasing the local beef production is our aim – raising it from 20 to 40 percent by 2015, which is just three years down the road,” he said, adding that the abattoir has the capacity to slaughter up to 200 cattle per day.

At the moment with a “mini” abattoir at the farm, NFCorps slaughters 30 cattle per day. As of mid- January, the corporation has 4,500 head of cattle.

He expects that by 2015, contract farming will involve 310 entrepreneurs and these companies will contribute “three times more the bulk of beef production” than NFCorp.

“This model is largely based on the Felda oil palm scheme that allows business to be farmed out to interested parties who will grow the business in collaboration with the ‘master developer’,” he said.

Once the contract farming kicks in, they are expected to slaughter 186,000 cattle per year from 2015.

Under the Ninth Malaysia Plan, the project’s target by 2010 was to slaughter 276,000 cattle per year.

NFCorp clarified that its agreement with the government was to produce 246,000 cattle per year.

This target, Shahinur said, will be met through contract farming coupled with NFCorp’s own target.
Raja Petra Kamaruddin





No comments :

DISCLAIMER

Blog ini tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian blog ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Penulis tidak memaksa anda memasuki blog ini dan tidak akan bertanggungjawab jika ada yang tercedera atau tersinggung emosi, atau disaman jika melanggar akta mesin cetak dan lain-lain undang-undang yang berkaitan. Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.