Syarikat penerbangan tambang murah AirAsia dikecam berikutan mutu
perkhidmatan yang mengecewakan serta sikap sambil lewa khususnya dalam memberi
penjelasan dan pertolongan kepada penumpang yang berdepan masalah.
Presiden
Persatuan Pengguna Subang dan Shah Alam (CASSA), Datuk Dr. Jacob George
berkata, kelemahan AirAsia itu bukan sesuatu yang asing kerana sebelum ini
pelbagai aduan serta rungutan berhubung perkhidmatan 'tidak serupa bikin'
syarikat penerbangan itu dibuat penumpang.
Menurut
beliau, AirAsia tidak boleh melepaskan diri dengan alasan mengikut piawaian
kesihatan global kerana syarikat itu juga terikat dengan tanggungjawab sosial
korporat.
"Walau
apa jua masalah yang dihadapi penumpang, AirAsia sepatutnya selesaikan terlebih
dahulu apatah lagi insiden tersebut berlaku di luar negara yang sememangnya
asing kepada rakyat negara kita," katanya ketika dihubungi di sini, hari
ini.
Beliau
mengulas insiden malang yang menimpa seorang ibu, Izan Suhaila Mohd. Ali, 36,
dan bayinya, Maryam Sofea Mohd. Reza, 14 bulan, yang dilarang kakitangan
AirAsia menaiki pesawat AK 1455 di lapangan terbang Ho Chi Minh, Vietnam, Sabtu
lalu.
Kisah
kedua-dua beranak itu menjadi tumpuan ramai sejurus selepas artikel mengenainya
disiarkan wartawan TV3, Mazidul Akmal Sidek di blognya http://www.mazidulakmal.com.
Menerusi
blognya, Mazidul Akmal menulis: "Melalui pengamatan saya dan keluarga
Izan, tiada doktor Vietnam membuat pemeriksaan terhadap Maryam Sofea di sekitar
pintu 18 lapangan terbang. Hanya jururawat ditugaskan mengambil bacaan suhu
badan bayi itu. Ditanya oleh ahli keluarga mengenai bacaan suhu badan bayi
berusia 14 bulan terbabit, jururawat warga asing itu hanya membisu."
Walau
bagaimanapun, AirAsia dalam kenyataan yang dimuat naik di laman Facebook
semalam memberi penjelasan berbeza selepas mendakwa larangan yang dikeluarkan
pihaknya itu selepas disahkan doktor lapangan terbang bertugas yang
mengisytiharkan Maryam Sofea tidak sihat.
Sementara
itu, Aktivis Pengguna Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Mohd. Mustaffa
Hamzah memberitahu, pihaknya menerima pelbagai aduan berhubung pelbagai
perkhidmatan AirAsia termasuk caj berat barangan yang disifatkan terlampau
tinggi dan tidak munasabah.
"Sehubungan
itu, pengguna perlu bertindak memboikot syarikat seperti ini yang terlalu
mengejar keuntungan sehingga lupa unsur-unsur kemanusiaan serta sikap belas
kasihan," katanya.
Dalam masa
sama, beliau menyarankan kerajaan mengkaji operasi AirAsia dan mengembalikan
sepenuhnya perkhidmatan Malaysia Airlines System Bhd. (MAS) dan Firefly yang
merupakan syarikat milik kerajaan (GLC) sekiranya syarikat tambang murah itu
tidak mahu bertanggungjawab dengan pelbagai aduan penumpang.
Sumber :Utusan
No comments :
Post a Comment