Megat Panjialam

. إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفّاً كَأَنَّهُم بُنيَانٌ مَّرْصُوص 61.4. Sesungguhnya Allah menyukai orang yang berperang dijalan-Nya dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti suatu bangunan yang tersusun kokoh.

Thursday, September 10, 2015

"BATU API" GAGAL PECAHBELAHKAN UMNO......TIADA PEMIMPIN KANAN DIPECAT



"Saya ahli UMNO  totok (sejati). Itu ucapan Tan Sri Muhyiddin selepas Mesyuarat Majlis Tertinggi petang tadi. Lepas nie ada pulak yang meroyan kerana tak jadi pulak Timbalan Presiden dipecat.

Yang nak melagakan pemimpin nie adalah mereka yang mempunyai kepentingan supaya UMNO hancur. Tapi ini semua menyerlahkan kebijaksanaan Perdana Menteri, Umpama menari rambut didalam tepung, Tepung tak berselerak rambut tak putus......

Ahli MT, Datuk Seri Abdul Rahman Dahlan berkata, ada dua tema dalam mesyuarat petang ini iaitu perpaduan dan bergerak ke hadapan.Katanya, Muhyiddin memberi ucapan selama 20 minit dalam mesyuarat itu.

"Dia beri ucapan dan Alhamdulillah ucapannya diterima. Akhirnya UMMO kembali dalam semangat jiwa yang besar. Kita selesaikan dalam keluarga yang besar," katanya.


Spekulasi kononnya Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Datuk Seri Mohd. Shafie Apdal bakal dipecat daripada parti dalam mesyuarat Majlis Tertinggi UMNO kali ini ternyata tidak benar sama sekali.

Walaupun di perkarangan Menara Dato' Onn terdapat sekumpulan penyokong Muhyiddin berkumpul dan melaungkan Kekal Muhyiddin tetapi suasana dalam mesyuarat berjalan penuh semangat setiakawan.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak yang hadir sidang media bersama Muhyiddin mengalu-alukan penyertaan bekas Timbalan Perdana Menteri itu dalam mesyuarat parti kali ini.

"Mesyuarat MT berlangsung dalam suasana sangat baik menunjukkan semangat setiakawan yang tinggi.

"Kita bincang banyak perkara dan saya mengalu-alukan penglibatan Tan Sri Muhyiddin sebagai Timbalan presiden UMNO," kata Najib.

Ia merupakan mesyuarat MT UMNO yang pertama selepas Najib mengugurkan Muhyiddin daripada jawatan Timbalan Perdana Menteri dan Mohd. Shafie yang sebelum itu menyandang jawatan Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah.

Selain itu, ada juga ura-ura Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Mukhriz Mahathir juga dipecat sebelum itu.

Najib juga mengumumkan pengakuan Muhyiddin dan Mohd. Shafie untuk terus berjuang dalam parti termasuk memastikan parti kekal memenangi pilihan raya umum akan datang dan tidak ada sebarang agenda untuk memecatnya.

Dalam mesyuarat lebih empat jam itu, Najib memberitahu mereka membincangkan banyak perkara termasuk perlunya solidariti dalam pimpinan MT UMNO untuk menyelesaikan banyak perkara.

Beliau juga memperjelaskan tempoh edah enam bulan yang diperlukan 1MDB serta proses rasionalisasi.

MT juga mengambil keputusan untuk tidak mendedahkan sumber dana politik kerana tidak ada peruntukan undang-undang berkaitan.

"Kita ambil maklum semua parti politik amal sumbangan dana termasuk pembangkang. BERSIH 4.0 kutip duit dan bila dipohon dari sumber mana mereka enggan mendedahkan sumber mana tapi bila kepada mereka tidak tuntut tetapi kepada UMNO dan BN macam-macam dibangkitkan," ujarnya dan mengulangi keenganan pembangkang mendedahkan sumber dana politik apabila beliau mencadangkannya kira-kira empat tahun lepas.

Bagaimanapun, Najib membayangkan perlu satu kaedah termasuk peruntukan undang-undang supaya supaya sumber dana politik akan dapat dikawal pada masa depan.

Mengenai dakwaan bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad yang menuduhnya memberi rasuah, Najib menyerahkannya kepada polis kerana laporan polis mengenai sudah dibuat

Ditanya mengenai keresahan ahli-ahli parti yang lega kerana tidak ada pemecatan dibuat hari ini tetapi bagaimana usaha mengekalkan suasana itu, Najib berkata, ia memerlukan masa dan ahli-ahli parti kena membantu mengekalkannya.

"Untuk mengekalkannya perlu bagi masa dan masing-masing ada peranan termasuk ketika berceramah dan perlu menekankan pentingnya solidariti dalam parti,"

Sumber asal Baca SINI

No comments :

DISCLAIMER

Blog ini tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian blog ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Penulis tidak memaksa anda memasuki blog ini dan tidak akan bertanggungjawab jika ada yang tercedera atau tersinggung emosi, atau disaman jika melanggar akta mesin cetak dan lain-lain undang-undang yang berkaitan. Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.