Megat Panjialam

. إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفّاً كَأَنَّهُم بُنيَانٌ مَّرْصُوص 61.4. Sesungguhnya Allah menyukai orang yang berperang dijalan-Nya dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti suatu bangunan yang tersusun kokoh.

Monday, September 28, 2015

Media Antarabangsa Serang Najib

Media antarabangsa dimulai The Wall Street Journal pada 2 Julai 2015 yang mula mengaitkan Perdana Menteri DS Najib Razak terhadap skandal 1MDB selain secara berterusan oleh Sarawak Report.

Ini diikuti tiga lagi media antarabangsa NYT, The Economist dan Channel News Asia (CNA) secara konsisten membuat laporan berkaitan DS Najib, yang memuatkan skandal 1MDB serta wang RM2.6 billion yang dimasukkan ke akaun beliau menjelang PRU-13.


Tony Pua daripada DAP dan mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir merupakan individu yang sangat konsisten menyerang syarikat milik MOF tersebut. 
Baca  SINI dan SINI

Mahathir selalu cakap, Najib kena turun, baru ekonomi Malaysia akan naik semula dan ringgit akan naik semula....

Betul ke???? Dia faham ekonomi tak??? ada 120 negara mengalami penurunan matawang berbanding US sekarang ni.

Malaysia agak ketara sebab bergantung pada minyak dan komoditi yg sekarang kedua duanya harga turun, dan jugak rakan dagangan Malaysia yg terbesar iaitu China, yg ekonomi nya pun jatuh dan matawang China yg diturunka nilai...sebab tu Malaysia terkesan dgn byk. Ditambah buruk lagi dengan kadar faedah di Amerika yg akan dinaikkan...semua ni meneyebabkan nilai ringgit jatuh berbanding US..

Semua ini diluar kawalan kita...

Kalau 1MDB berjalan ikut perancangan, memang Malaysia akan lebih kaya dan rakyat jadi makmur

Tapi apakan daya, semua perancangan terbantut dan akibatnya masalah timbul.

Masalah 1MDB adalah disebabkan persepsi buruk yg di buat buat...

Nak kata sekadar hutang 42 billion tiada ada hal kalau 1MDB berdaya maju dan lagipun jumlah asset lebih dari jumlah hutang...Apa masalahnya???

Kalau nak tahu berapa jumlah hutang AS berbanding jumlah pendapatan negaranya setahun???

Lebih 100 %. Maknanya jumlah hutang negara lebih dari 100 % dari Hasil keluaran negara kasar. Malaysia hutang hanya 55 % - 60 % aje....masih baik dan 97% hutang adalah dari sumber dalam negeri.Bukan hutang dgn negara luar. 

memang faktor 1MDB juga menyumbang, tapi ianya lebih kepada persepsi...

Persepsi buruk yg diberitakan yg bertujuan untuk merosakkan lebih teruk lagi eknomi Malaysia....tak ada satu pun dakwaan yg dibuat keatas 1 MDB yg telah dibuktikan...semuanya hanyalah berita yg tak sahih dan tak masuk akal. Blogger yg jadi agen yahudi di Malaysia pun menyumbang kepada persepsi buruk....

Kesimpulannya bukan Najib yg patut turun, Tun M yg patut berhenti bercakap sebab mulut longkang dialah mencemar nama baik 1MDB....masih ingat tak bila dia kata 42 billion hilang/lesap????? .....inilah statement yg paling celaka yg keluar dari mulut longkang dia...

Tun M perlu berhenti bercakap/menulis, insya Allah krisis ekonomi boleh reda sedikit.
Yg pasti ada 3 faktor luaran diluar kawalan kita....itu kita kena terus berdoa agar harga minyak & komoditi kembali stabil dan ekonomi china kembali rancak....

Saya yakin, dengan doa doa jemaah haji kita di tanah suci yg sentiasa mendoakan kesejhateraan dan keamanan negara Malaysia, akan dimakbulkan oleh Allah...Amin

Ya Allah kau selamatkan negara Malaysia dan berilah hidayah kepada pemimpinnya 

No comments :

DISCLAIMER

Blog ini tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian blog ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Penulis tidak memaksa anda memasuki blog ini dan tidak akan bertanggungjawab jika ada yang tercedera atau tersinggung emosi, atau disaman jika melanggar akta mesin cetak dan lain-lain undang-undang yang berkaitan. Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.