Megat Panjialam

. إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفّاً كَأَنَّهُم بُنيَانٌ مَّرْصُوص 61.4. Sesungguhnya Allah menyukai orang yang berperang dijalan-Nya dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti suatu bangunan yang tersusun kokoh.

Monday, September 28, 2015

Satu Keluarga Bangang Dakwa Ketua Panel rawat Anwar Tidak profesional, Mahu Digugurkan - Kelakar Siut


Nak kata bodoh, dah terlebih bijak. Isu rawatan pesakit sampai nak minta tolong negara luar. Ramainya rakyat kita yang suka 'Mengadu domba' dengan negara luar, tetapi masih tinggal di Malaysia!


Semua di Malaysia tidak profesional ! Nurul lebih profesional menangani isu ini. Tunggulah tekanan dari negara luar terhadap kerajaan. Itu yang beliau mahukan, simpati rakyat, simpati dunia!

Doktor di negara ini masih belum cukup profesional untuk pesakit  seperti si peliwat Anwar Ibrahim...

Datuk Dr S. Jeyaindran harus digugurkan sebagai ketua panel yang merawat Datuk Seri Anwar Ibrahim kerana beliau pernah menjadi saksi menentang bekas ketua pembangkang itu dalam kes Liwat 2, kata Nurul Izzah Anwar.

Mewakili keluarganya, anak sulung Anwar itu berkata pihaknya tidak yakin dengan timbalan ketua pengarah Kementerian Kesihatan itu.

"Dari segi profesionalnya, Dr Jeyaindran harus digantikan serta merta.

"Beliau gagal memberikan rawatan segera terhadap Anwar, khususnya fisioterapi di hospital seperti disyorkan pakar," katanya kepada The Malaysian Insider baru-baru ini.

Dr Jeyaindran mengetuai 13 doktor bertugas merawat Anwar, yang menjalani hukuman penjara 5 tahun di Penjara Sungai Buloh selepas didapati bersalah oleh Mahkamah Persekutuan pada Februari.

Keluarga Anwar dan peguam sebelum ini mendesak Putrajaya memberi rawatan segera memandangkan beliau kini menderita serta mengalami kekurangan berat badan, tekanan darah tidak menentu, gastrik, artritis dan otot bahu terkoyak.

Peguam Anwar turut memohon ketua umum PKR itu diletakkan di bawah tahanan rumah bagi menerima rawatan lebih sempurna.

Pada Julai, Anwar dimasukkan ke hospital untuk beberapa hari.

Namun, Nurul Izzah mendakwa kerajaan sengaja melengah-lengahkan rawatan yang berterusan dan keluarganya tidak lagi mahu berurusan dengan Dr Jeyaindran.

"Kami mahu berhubung terus dengan pakar dan tidak mahu berurusan dengan Dr Jeyaindran," kata naib presiden PKR itu.

Bagaimanapun, dalam respons terhadap tuntutan itu, Dr Jeyaindran menegaskan peranannya sebagai saksi pendakwaan tidak ada sebarang kesan kepada tugasnya memberi khidmat penjagaan perubatan kepada Anwar sebagai pesakit. 
"Tiada kaitan dengan apa yang berlaku sebelum ini.  Saya hanya sebagai koordinator," katanya.

"Itu pendapat Nurul Izzah. Saya rawat Anwar sebagai seorang yang profesional dan layanan saya terhadap Anwar semasa dalam penjara adalah secara profesional. "Kita ada panel di mana 13 doktor yang jaga dia (Anwar), kesemua bertugas menjaganya dan tertakluk dengan keadaannya, dan saya adalah ketua panelnya," katanya sambil menambah terdapat pakar ortopedik ditugaskan merawat Anwar.


"Dalam dua tiga minggu ada doktor ortopedik akan merawatnya, bukan saya. Ada juga doktor daripada luar (yang terlibat), pakar doktor daripada universiti untuk pandangan kedua," kata Dr Jeyaindran.

Malah, Dr Jeyaindran memberitahu beliau sebelum ini pernah merawat seorang pesakit namun enggan mendedahkan identiti mereka. "Saya pernah rawat ahli politik yang lain, jadi tiada masalah pesakit itu daripada pembangkang atau pun tidak," katanya kepada The Malaysian Insider.

Dalam pada itu, Dr Jeyaindran menegaskan penyakit yang dialami Anwar boleh dirawat di Malaysia.

Katanya, ini kerana rawatan pakar perubatan dan doktor dalam negara sudah mencukupi serta tiada keperluan untuk Anwar dirawat di luar negara.

"(Penyakit Anwar) ia bukan sesuatu yang besar. Ramai pesakit di dalam Malaysia mengalami masalah yang sama dan boleh merawatnya di sini," katanya kepada The Malaysian Insider.

Bagaimanapun, beliau tidak memberitahu secara terperinci penyakit dan jenis rawatan yang diperlukan Anwar.

"Maklumat perubatan Anwar adalah sulit. Saya tidak boleh dedahkan tetapi terpulang kepada keluarga Anwar untuk beritahu," katanya.

Katanya, keputusan laporan daripada panel terlibat mengenai perubatan Anwar akan diserahkan kepada keluarganya dalam masa terdekat.

Pada masa sama, beliau turut menafikan dakwaan keluarga Anwar yang hanya beliau seorang merawat ketua umum PKR itu.

Sebelum ini, The Malaysian Insider melaporkan Nurul Izzah ke Amerika Syarikat dalam usaha memberi tekanan kepada Putrajaya agar membenarkan bapanya menjalankan pembedahan kerana kecederaan pada bahunya.

Kata ahli Parlimen Lembah Pantai itu, beliau terpaksa memilih jalan tersebut kerana panel doktor merawat bapanya menyarankan pembedahan segera dilakukan tetapi dakwanya, Putrajaya seperti melengahkan rawatan.

Tuduhan yang Anwar dinafikan rawatan kesihatan mendapat reaksi pelbagai pihak.

Malah, Menteri Besar Selangor Mohamed Azmin Ali yang juga naib presiden PKR, menjamin kerajaan negeri bersedia memberikan perkhidmatan kepada Anwar, termasuk membawa beliau ke hospital bagi mendapatkan pandangan kedua.  Seterusnya

5 comments :

gabenor johor said...

disarankan kepada pihak penjara supaya mengambil china doll untuk merawat anwar

Anonymous said...

Mmg celaka kalau keluarga songsang ni...
Haramjadah punya manusia....ejen Dapigs lakntullah dan yahudi laknatlaknatlaknatTullah

Anonymous said...

Kes arsenik...suntikan HIV...tak semudah itu rakyat mesia lupakan....keluarga pembohnng

Anonymous said...

masih ramai lagi rakyat Malaysia yg bodoh bangang dan berpelajaran sampai PhD percaya dengan putar belit auta keluarga puaka ni....tak caya, tunggu lah....akan meriah lah blog blog PEMBANGANG viral kan cerita ni tak lama lagi.....
keluarga PUAKA ni tahu, rakyat Malaysia lebih percaya politik cara persepsi dari fakta....especially puak spesis pemakan BABI TEGAR.....

Anonymous said...

pukimak ni taak pernah puas hati..
suruh ja dia panggil bomoh yang main teropong bulih tu..yg itu memang pro bg keluarga ini..phuuui

DISCLAIMER

Blog ini tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian blog ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Penulis tidak memaksa anda memasuki blog ini dan tidak akan bertanggungjawab jika ada yang tercedera atau tersinggung emosi, atau disaman jika melanggar akta mesin cetak dan lain-lain undang-undang yang berkaitan. Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.