Megat Panjialam

. إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفّاً كَأَنَّهُم بُنيَانٌ مَّرْصُوص 61.4. Sesungguhnya Allah menyukai orang yang berperang dijalan-Nya dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti suatu bangunan yang tersusun kokoh.

Thursday, September 10, 2015

Mengapa Kaum Cina Marah GST, Sokong BERSIH


ArissaMohd Noor - Bersih 4 sudahpun berlalu. Berlalu bagai angin lalu. Berdesir-desir dan bukan ribut. Biarpun penganjur mengharapkan taufan melanda, ia tidak terjadi.

Dibiarkan sahaja peserta biarpun pelbagai provokasi dan cercaan melampaui norma akal yang siuman, antaranya membawa penyapu ala 13 Mei 1969, memijak foto pemimpin dan membuat poster ‘wang neraka’ memaparkan wajah pemimpin. Adakah peserta Bersih 4 tidak siuman? Atau 智障 ?

Di dalam Islam tiada wang neraka. Kita faham mengapa terjadi sedemikian kerana majoriti peserta pada kali ini adalah kaum Cina. Ada yang datang dari pelusuk negara kononnya untuk menunjukkan solidariti penyatuan mereka akan empat tuntutan Bersih 4. Apakah tuntutan mereka?

(1) pilihan raya bersih
(2) kerajaan bersih
(3) hak untuk membantah
(4) selamatkan ekonomi

Pilihanraya bersih? Ya, tiada wakil rakyat daripada parti pembangkang memenangi pilihanraya umum mahupun pilihanraya kecil termasuk bagi DUN Kajang kerana mahu jadikan Anwar Ibrahim sebagai Menteri Besar Selangor. Akhirnya, Langkah Kajang adalah satu penipuan semata-mata sehingga memaksa permohonan maaf dilakukan pemimpin pembangkang di dalam mahkamah terbuka.

Sebenarnya, apa yang dimaksudkan peserta melalui tuntutan nombor tiga iaitu hak untuk membantah disebalik Akta Perhimpunan Aman 2o12 ialah menuntut hak mereka untuk menghasut, mencerca dan menimbulkan provokasi terhadap individu, pemimpin dan kaum lain tanpa sekatan, bagi menimbulkan kucar kacir kepada negara ini.

Peluang yang sebelum ini terbantut dek Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) sudah terbuka luas buat mereka. Inilah peluang untuk mereka bertindak biadap dan berbuat sesuka hati bagai mencabar Kedaulatan Undang-Undang yang sudahpun termaktub dalam Rukun Negara. Itupun jika mereka tahu apa itu Rukun Negara.

Kita harap Polis Diraja Malaysia (PDRM) tidak akan berkompromi terhadap setiap individu yang melakukan tindakan provokasi dan mencerca pemimpin negara. Sudah sampainya, PDRM juga melakukan pembersihan akan pengacau, penghasut dan individu yang tidak bertamadun ini.

Selain itu, mereka sebenarnya turut menuntut hak untuk kencing merata-rata sebagaimana sering berlaku di China.

bersih kencing

Tiada pula disebutkan tuntutan mereka itu termasuk bertindak sesuka hati seperti foto di atas ini? Seharusnya mereka senaraikan sekali agar mudah dibersihkan kepuraan mereka selama ini menggunakan tandas awam.

Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) pun sudah menyerahkan bil pembersihan termasuk mencuci air kencing ditinggalkan peserta namun penganjur perhimpunan haram ini enggan membayar sesen pun.

Manakala tuntutan nombor empat mereka ialah selamatkan ekonomi dan ini disokong sekuat hati oleh parti pembangkang cauvinis Cina, DAP bersama-sama penyokongnya.

Ramai tidak faham pendekatan DAP secara halus menyuntik kebencian terhadap orang Melayu sejak peristiwa 13 Mei 1969 lagi.

Konsep yang sama sudah lama digunakan parti kuku besi Singapura, PAP ketika Lee Kuan Yew cuba memenangi hati orang Melayu.

LKY Songkok App

Ramai terpengaruh dengan pendekatan DAP hingga buta mata, buta hati parti itu adalah satu parti cauvinis yang sanggup berbuat apa sahaja bagi mempengaruhi hati orang Melayu hingga ada yang terperangkap dalam hasutan halus mereka. Mereka tetap berhaluan mahu menjadikan orang Melayu kita liberal.

dap
Dan bukanlah satu kejutan buat mereka yang arif tentang sistem percukaian apabila ramainya etnik Cina menyertai perhimpunan haram kali ini, kerana sejak sistem GST dilaksanakan, segala kelentong mereka selama ini mengelak daripada membayar cukai sepatutnya sudah tiada ruang lagi.

Menurut penganalisa ekonomi Aiman Hussin, selama ini penyokong DAP mendakwa mereka adalah pembayar cukai tertinggi dalam negara walhal dakwaan itu adalah satu penipuan dan memesongkan fikiran rakyat.

Sebenarnya, mereka adalah pengelak cukai tertinggi di Malaysia. Sebagai ahli perniagaan, golongan ini mampu menipu dan memanipulasi pengisytiharan perolehan mereka berbanding kaum Melayu yang majoritinya bekerja makan gaji dalam syarikat milik ahli perniagaan Cina.

Borang EA yang disediakan majikan sukar untuk diubahsuai, melainkan anda adalah saudara dalam sesuatu perniagaan dijalankan ahli keluarga.
Saya pernah diberitahu, ada kalangan ahli perniagaan ini yang memperolehi keuntungan ratusan ribu ringgit, membayar hanya RM2,000 sebagai cukai kepada perniagaan mereka. Mereka mampu berbuat demikian kerana terdapat lompang dalam sistem percukaian lama kita menggunakan ‘perakaunan kreatif’,” katanya.

Menurut Aiman, bayangkan jika ia melibatkan puluhan ribu ahli perniagaan menggunakan cara yang sama bagi mengelak membayar cukai yang sepatutnya dijelaskan mengikut undang-undang? Berapa banyak wang melibatkan jumlah jutaan dan tidak mustahil mencecah berbilion ringgit disonglap dari dibayar sebagai cukai sejak kita merdeka?

Dan mereka terus mendakwa merekalah pembayar cukai tertinggi di Malaysia!

Melalui sistem percukaian GST, mereka tidak dapat lagi mengelak dan sebab itu mereka sangat bencikan sistem percukaian baru ini kerana ia menutup kelemahan sedia ada.

Sistem percukaian GST ini membolehkan kerajaan menghubungkaitkan pengisytiharan pendapatan perniagaan mereka dengan rekod GST yang dikumpulkan sepanjang tahun. Melaluinya, ahli perniagaan yang selama ini dapat mengelak melalui pengisytiharan palsu dapat dikesan.

Ia akan dapat meminimakan jumlah yang lari cukai. Mungkin, satu hari nanti, Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) dapat menyiarkan kutipan cukai berdasarkan kaum bagi memudahkan kita melihat kumpulan manakah yang menjadi pembayar cukai utama di negara ini.

Namun, malangnya perlaksanaan percukaian GST ini dilancarkan dengan begitu lemah sekali sehingga membolehkan ahli perniagaan tamak ini memperolehi keuntungan berlebihan dan menyalahkan kerajaan menggunakan alasan GST,” katanya.

Aiman turut menyentuh pemilikan kenderaan mewah adalah golongan yang menikmati subsidi petrol sejak beberapa dekad lalu.

Kita boleh katakan mereka menerima semula antara 20 hingga 30 peratus daripada bayaran cukai mereka melalui subsidi petrol. Keuntungan yang sama dinikmati syarikat persendirian apabila kos pengangkutan mereka dapat dikurangkan melalui subsidi petrol dan diesel. Mereka mampu menikmati semula antara 10 hingga 30 peratus daripada cukai yang dibayar kepada kerajaan,” katanya.

Jadi, kata Aiman, kita mudah melihat mengapa penyokong DAP yang majoritinya terdiri daripada kaum Cina beriya-iya untuk menyertai perhimpunan haram ini – kerana nikmat mereka lari daripada cukai sudah tiada lagi sementara kaum Bumiputera sebelum ini yang makan gaji sebagai pekerja terus membayar cukai mengikut undang-undang, tanpa manipulasi, tanpa penipuan pengisytiharan.

Apabila perolehan pendapatan mereka dikeluarkan, mereka tidak boleh lagi memanipulasi laporan akaun mereka kerana ia akan dibandingkan dengan transaksi GST.

Pada 12 Jun lalu, Pengarah Bahagian GST Jabatan Kastam Diraja Malaysia (KDRM), Datuk T. Subromaniam mendedahkan pihaknya mengesan sekurang-kurangnya 38,000 pemilik syarikat persendirian yang merekodkan keuntungan ratusan ribu ringgit sebagai lari cukai.

Jumlah itu adaah 10 pe­ratus atau 38,000 daripada 380,000 buah syarikat yang berdaftar untuk GST dikesan sebagai ‘lari’ daripada cukai sebelum perlaksanaan sistem cukai ini.

Syarikat-syarikat tersebut adalah entiti yang ‘lari’ daripada pembayaran cukai sedangkan mereka mengaut keuntungan beratus ribu ringgit setiap tahun.

Situasi ini disebut sebagai ‘hidden economy’ di mana kelemahan sistem cukai jualan dan perkhidmatan (SST) menyebabkan kerajaan kehilangan pendapatan yang sepatutnya diperoleh.

Melalui pelaksanaan GST, kita dapat mengesan dan memastikan mereka memberikan sumbangan kepada negara melalui sistem percukaian seperti syarikat-syarikat lain,” katanya.

No comments :

DISCLAIMER

Blog ini tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian blog ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Penulis tidak memaksa anda memasuki blog ini dan tidak akan bertanggungjawab jika ada yang tercedera atau tersinggung emosi, atau disaman jika melanggar akta mesin cetak dan lain-lain undang-undang yang berkaitan. Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.