Megat Panjialam

. إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفّاً كَأَنَّهُم بُنيَانٌ مَّرْصُوص 61.4. Sesungguhnya Allah menyukai orang yang berperang dijalan-Nya dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti suatu bangunan yang tersusun kokoh.

Saturday, September 26, 2015

Melayu Rasis? UMNO Rasis?

GELENG kepala kita men­dengar ada pihak me­nga­takan Himpunan Rakyat Bersatu kelmarin suatu serangan perkauman ter­hadap rakyat negara ini.

Siapa yang mulakan babak perkauman ini dengan kencing ke atas gambar pemimpin Melayu? Siapa yang membuat provokasi 'ritual sembahyang' ke atas gambar pemim­pin Melayu seolah-olah tiada adab, tatasusila dan tamadun orang Timur dalam perhimpunan haram Bersih 4.0 tempoh hari?

Dengan perarakan kumpulan Bersih 4.0 pada 29 dan 30 Ogos lalu didominasi rata-rata para penyokong Cina DAP, adakah Maria Chin Abdullah (boleh Google siapa dia) tidak sedar atau sengaja tidak ambil peduli mengapa himpunan berbaju merah diadakan?

Bukankah itu hasil tindak balas daripada provokasi yang dicetuskan Bersih 4.0 yang dikuasai penyokong Cina DAP?

Andai seseorang datang dari belakang dan sekeh kepala Maria Chin, takkanlah Maria Chin tak marah? Mungkin sekali tak apa, bagaimana pula berulang kali, dari Bersih 1, 2, 3 dan 4. Mahu duduk diam sajakah lagi?

Inilah yang dikatakan bila pokok sudah condong, kura-kura pun naik - ular apatah lagi, biawak pun ikut sekali.

Sebab itu, Himpunan Rakyat Bersatu dianjurkan. Sekurang-kurangnya untuk menunjukkan suara 'masih ada orang perhatikan kamu'. Kerana itu 'lidah' terpaksa digunakan untuk melawan musuh yang semakin biadab. Apabila kuat, orang baru segan. Apabila lembut, orang sudu. Terpaksa sesekali pakai falsafah 'kendur berdenting-den­ting, tegang berjela-jela.'


Apabila Maria Chin tertawa besar di pekarangan Ibu Pejabat Kontinjen Polis Kuala Lumpur tempoh hari yang gambarnya terpampang di muka depan akhbar ini, ramai yang marah. Sudahlah tak mahu bertanggungjawab selaku penganjur Bersih 4.0 kerana 'mengtongsampahkan' jalan di ibu negara termasuk berdekatan Dataran Merdeka, boleh pula berahsia dari mana dana diperoleh untuk menganjurkan perhimpunan haram.

Siapa di sini yang biadab dahulu?

Kalau adapun sentimen 'Tanah Melayu', adakah itu juga salah? Maria Chin atau sesiapa sahaja terma­suk daripada DAP perlu membaca­nya sebagai 'suatu ingatan bahawa hak Melayu dan Bumiputera sedia terjamin dan kekal dalam Perlembagaan. Hak masyarakat Cina, India dan lain-lain juga terjamin dan kekal di sisi undang-undang negara ini'.

Semua yang ada di dalam Perlembagaan Persekutuan itu hakikatnya ialah kontrak sosial, yakni ikatan janji kemasyarakatan.

Seorang pemimpin pertubuhan bukan kerajaan (NGO) bukan Me­layu daripada Pusat Aduan Rakyat (PAR) Malaysia, Datuk A. Chandrakumanan percaya, akibat provokasi Bersih 4.0 itulah muncul bantahan kumpulan 'baju merah' tempoh hari yang mewarnai ibu negara.

Malah, kata beliau kepada akhbar ini, penyertaan pemimpin-pemimpin UMNO dalam kalangan ahli Majlis Tertingginya dan menteri dalam himpunan itu juga tidak harus dipersoalkan kerana mereka turut menjiwai rasa resah gelisah sebahagian besar orang Melayu yang berasa tercabar akibat penganjuran Bersih 4.0, yang merupakan satu perhimpunan haram.


"Apabila Bersih 4.0 diminta menganjurkan perhimpunan di Padang Merbok atau stadium, mereka tolak dan tetap mahukan Dataran Merdeka yang tidak dibenarkan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL). Tetapi apabila Himpunan Rakyat Bersatu buat di Padang Merbok dan dibenarkan, mereka (Bersih 4.0) marah pula," katanya.

Malah, kata beliau, kalau diimbau kembali, Bersih 4.0 tidak ada integriti untuk memperjuangkan rakyat kerana didominasi penyokong Cina DAP yang tidak mewakili kaum Cina negara ini. Lihatlah, ramai pemimpin DAP sertainya (Bersih 4.0), daripada Lim Kit Siang, Lim Guan Eng, Teresa Kok dan Tony Pua, termasuklah juga Tian Chua daripada PKR. Jadi, jangan marah kalau ada orang UMNO turut sertai 'baju merah', kata Chandrakumanan lagi.

Jika itu pengertiannya, Himpunan Rakyat Bersatu kalau ada pesertanya melaungkan sentimen Me­layu, sekadar mahu mengingatkan pihak berkenaan sahaja. Iaitu, akan adanya hak-hak istimewa dan khas orang Melayu/Bumiputera, hak Raja Perkara 38 dan 181, kedudukan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan (Per. 159), kedudukan agama Islam dan lain-lain agama (Per.3), siapa itu Melayu di bawah perkara 160. Semua ini telah berakar tunjang hampir 60 tahun.

Maria Chin atau sesiapa sahaja perlu tahu menghormati orang lain terlebih dahulu, sebelum mahu mendapatkan penghormatan untuk dirinya atau Bersih 4.0.

Di satu segi lain, UMNO dan Pas yang menunjangi orang Me­layu mesti berani menempelak sesiapa sahaja yang cuba menggugat sensitiviti orang Melayu. Jika ada pertubuhan yang memekak, UMNO dan Pas mesti bersatu menempelak mereka.

Jika pengguna Internet menderhaka Yang di-Pertuan Agong atau mana-mana raja di negara ini, heret mereka untuk didakwa dengan cepat dan berkesan.

Pemimpin tak harus lembik, takut-takut atau teragak-agak ketika berdepan dengan sebarang penca­bulan hak asasi kaum.

Perimbangan kuasa ini perlu di­terima oleh orang Melayu dan Bumiputera serta kaum-kaum Malaysia yang lain.

Kita mesti hidupkan budaya berundang-undang mahir, berbi­cara juga mesti mahir dan menang.

No comments :

DISCLAIMER

Blog ini tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian blog ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Penulis tidak memaksa anda memasuki blog ini dan tidak akan bertanggungjawab jika ada yang tercedera atau tersinggung emosi, atau disaman jika melanggar akta mesin cetak dan lain-lain undang-undang yang berkaitan. Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.