Megat Panjialam

. إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفّاً كَأَنَّهُم بُنيَانٌ مَّرْصُوص 61.4. Sesungguhnya Allah menyukai orang yang berperang dijalan-Nya dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti suatu bangunan yang tersusun kokoh.

Wednesday, September 2, 2015

Navy Captain anggap Rafizi bebal





"Statement clearly shows the author have no understanding on military matters, quoting false information and presenting it as facts eg "pembelian kapal selam Scorpene terpakai"."

Itulah reaksi pertama dari seorang berpangkat Captain dalam Navy pada kenyataan Rafizi. Ini bukan hanya kaptan kapal yob.

Rafizi ada kata di Bersih bahawa dia ada lagi skandal pasal Najib. Baru dua hari Bersih habis, dia dah keluarkan kenyataan. Unspinner hantar kenyataan Rafizi ke seorang Navy Captain.

Pangkat Captain dalam Navy lebih tinggi berbanding Kaptan dalam askar. Untuk tahu tingginya, sebelum Captain pangkatnya Commander dan lepas Captain adalah Laksamana Madya dan seterusnya.

Tak semua komennya boleh disiar. Nanti orang tahu siapa. Jaga rahsia identiti sumber . Katanya .
..

"Strategy? What /which strategy is the author referring to?I doubt he has even the most rudimentary understanding of naval warfare and strategy. A single platform does not a strategy maketh!Will not even dignify such comment about "strategy" from a politician."
Kebodohan Rafizi begitu menyerlah bila dia kata ianya untuk bina Armada. Mistral tu bukanlah ...
"It's not an aircraft carrier! May appear like one but it is not."
Manalah Rafizi faham bahawa ...
"The MAF have had an outstanding requirement for such capability for more than 12 years ."
Ianya adalah untuk ...
"... acquisition of such platform will enhance our Humanitarian Assistance and Disaster Relief (HADR) capability among others, by many fold."


"As recent event had proved, our nation's interest is now worldwide. Evacuation of our citizen from "Arab Spring" affected area, search for MH 370 are some of the more prominent example. This type of vessels will enabled us to possess the wherewithal and the reach to conduct, participate or even lead such effort in a much more effective ways."
Arab Spring tu macam Yellow BERSIH ...

Terima kasih di atas respons ringkas Tuan Captain.  


Keperluan keselamatan dan pertahanan negara adalah seperti keperluan makan, kerja, bernafas, sekolah, pergi hospital, pengangkutan dll. Bagi yang tidak terlibat mereka tidak tahu apa-apa tetapi ianya perlu dan penting kerana musuh dan anasir jenayah dan subversif sentiasa berkeliaran... Orang awam tidak akan tahu.


Oleh itu usahlah DENGAR DUBUR dubur Rafizi yang sering diliwat Anwar ini BERTUTUR KATA  kerana bunyinya bodoh sekurang cerdiknya seorang yang degree lower 2nd tapi berpura-pura pandai dan mahu memandai.

Kata-kata si DUBUR berikut:

Negara sedang tenat, Najib Razak masih pertimbang beli kapal perang baru yang harganya berbilion-bilion. Mungkinkah beliau sudah dapat penderma baru?

1 SEPTEMBER 2015

BATALKAN HASRAT PEMBELIAN KAPAL PERANG KELAS MISTRAL YANG DIANGGARKAN BERNILAI RM3 BILION

Saya memetik satu laporan oleh The International Business Times bertajuk “France Russia Mistral Ships Update: Malaysia To Buy Aircraft Carrier” http://www.ibtimes.com/france-russia-mistral-ships-update-malaysia-buy-aircraft-carrier-2069052 bertarikh 26 Ogos 2015 mengenai hasrat Kerajaan Malaysia membeli sebuah kapal perang pengangkut helikopter dari Kerajaan Perancis.

Akhbar-akhbar antarabangsa turut melaporkan bahawa Menteri Pertahanan Perancis, Jean-Yves Le Drian bakal mengadakan perjumpaan dengan Menteri Pertahanan, Dato’ Seri Hishamuddin Hussein dan Perdana Menteri, Dato’ Seri Najib Tun Razak dalam rangka lawatan 2 hari ke Malaysia bermula semalam. Rombongan beliau akan turut disertai oleh wakil-wakil dari industry persenjataan Perancis termasuklah Dassault Aviation, Thales, Safran, DCNS, DCI dan MBDA (seperti kenyataan rasmi Kedutaan di Malaysia pada 27 Ogos 2015). Berita-berita ini padan dengan desas-desus bahawa lawatan Menteri Pertahanan Perancis itu adalah untuk merundingkan penjualan sebuah kapal perang kelas Mistral kepada Kerajaan Malaysia.

Semakan mengenai kapal perang kelas Mistral yang dilaporkan secara meluas merujuk kepada dua buah kapal perang pengangkut helikopter kelas Mistral yang pada asalnya ditempah oleh Kerajaan Russia. Kapal-kapal yang dinamakan Sevastopol dan Vladivostok ini sepatutnya diserahkan kepada Kerajaan Russia tahun 2014 dan 2016 tetapi tergendala apabila Kerajaan Perancis membatalkan kontrak penjualan itu ekoran rekod buruk hak asasi manusia Kerajaan Russia.

Semakan juga menunjukkan sebuah kapal perang kelas Mistral ini dianggarkan berjumlah sekitar USD600 juta dalam tahun 2012. Mengambil kira kenaikan harga dan kadar matawang terkini (anggaran kos USD650 juta pada kadar matawang RM4 kepada USD1), ini bermakna kos pembelian kapal perang kelas Mistral ini boleh mencecah RM2.6 bilion. Mengambil kira kontrak penyenggaraan dan bantuan teknikal yang selalunya bernilai ratusan juta, saya menganggarkan pembelian ini boleh memakan RM3 bilion dana rakyat.

Itu tidak termasuk pembelian helikopter yang diperlukan sebagai melengkapkan kapal perang kelas Mistral ini.

Saya menyeru supaya Dato’ Seri Najib Razak dan Dato’ Seri Hishamuddin Tun Hussein membentangkan kepada Parlimen dalam sessi akan datang penjelasan-penjelasan berikut:

1. Kenapa Kerajaan Malaysia berniat membeli sebuah kapal perang yang direka dan dibina untuk armada laut Russia yang strategi pensejataannya begitu berlainan dari Malaysia? Bukankah lebih baik sebarang tempahan kapal baru mesti mengikut strategi jangka panjang tentera Malaysia?

2. Berapakah kos keseluruhan pembelian kapal ini termasuk dengan pembelian helikopter dan kontrak-kontrak bantuan teknikal? Jumlah ini perlu dibentangkan kepada rakyat sebelum sebarang keputusan dibuat.



Pembelian kapal selam Scorpene terpakai semasa Dato’ Seri Najib Tun Razak menjadi Menteri Pertahanan dahulu telah mengundang pelbagai kontroversi termasuk pembayaran komisen sehingga RM500 juta dan skandal pembunuhan gadis Mongolia Altantuya Sharibu yang masih belum selesai.

Kini, pentadbiran beliau dilaporkan ingin pula membeli sebuah kapal perang yang dibina untuk negara lain semasa ekonomi negara merudum.



RAFIZI RAMLI
NAIB PRESIDEN/SETIAUSAHA AGUNG
AHLI PARLIMEN PANDAN

----------------------

Bukan ke jahat bermain angka-angka 650 juta, 2.6 billion dan sebut submarine and Altantunya untuk main-mainkan dan kait-kaitkan benda tidak berkaitan????
??? 
Stick to what you know la asshole!!!

Baca berikutnya The Unspinners

No comments :

DISCLAIMER

Blog ini tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian blog ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Penulis tidak memaksa anda memasuki blog ini dan tidak akan bertanggungjawab jika ada yang tercedera atau tersinggung emosi, atau disaman jika melanggar akta mesin cetak dan lain-lain undang-undang yang berkaitan. Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.