Megat Panjialam

. إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفّاً كَأَنَّهُم بُنيَانٌ مَّرْصُوص 61.4. Sesungguhnya Allah menyukai orang yang berperang dijalan-Nya dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti suatu bangunan yang tersusun kokoh.

Sunday, December 29, 2013

Apa Barang Keperluan Yang Dah Naik Harga?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

DALAM kelam kelibut isu barang naik harga yang disebutkan di sana sini oleh pihak pembangkang sekarang, para macai yang terlalu teruja dah lupa nak sertakan bukti barang keperluan apa yang dah naik harga.

Dalam Facebook, dalam Twitter, dalam blog dan sebagainya, penulis puas tunggu bukti beras naik harga ke, tepung naik harga ke dan sebagainya tapi hampa.

Penulis sendiri baru saja beli barang keperluan, nampaknya semua macam biasa lagi, takda apa yang berubah pun.

Jadi apa isunya yang nak berkumpul sangat nanti tu?  Budak-budak penyokong himpunan malam Rabu nanti, majoritinya budak Universiti, depa ni nak hidup pun harap bantuan mak bapak dan pinjaman PTPTN, tau apa pasal kos sara hidup?

Tapi penulis dengar di Selangor, peniaga dah banyak naikkan harga barang bukan keperluan sebab mereka terpaksa tanggung kos tinggi untuk jalankan perniagaan.  Manakan tidak, kalau caj lesen pun dah naik sampai 400%, nak jual barang murah macam mana?

Malah ada juga dengar barang keperluan seperti gas memasak yang dah sampai ke tahap tak masuk akal - bukan kerana harga asas bahan itu yang naik, tapi sebab peniaga menaikkan caj penghantaran sesuka hati.

Hal macam itu sepatutnya masalah dengan kerajaan negeri tersebutlah, apa yang nak dibabitkan kerajaan persekutuan sebab setahu penulis belum ada apa barang keperluan yang naik setakat ini.  Subsidi masih berjalan, kawalan harga masih berjalan, takde apa yang berubah.

Tak tahulah kalau yang berhimpun di Dataran Merdeka malam tahun baru nanti menunjukkan himpunan tersebut kepada kerajaan Selangor, tapi malu nak sebut, buat-buatlah salahkan kerajaan persekutuan.

Maka tidak hairanlah kenapa alasan nak berdemonstrasi di Dataran Merdeka nanti dah mula kelam kabut.

Asal ceritanya, hanya ada satu NGO (TURUN) – menumpu kepada penurunan kos sara hidup, sekarang dah wujud beberapa NGO lagi (semuanya haram dan tidak didaftarkan) yang disebut akanturut serta dalam himpunan pada hari itu.

Dari maklumat yang penulis dapat, sekurang-kurang 3 NGO lain (selain TURUN)akan turut berdemo pada hari tersebut seperti SAMM, Jinggay 13, dan Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM).  Satu NGO baru, Gerakan 3112 pun dilaporkan akan turut serta.

Semua NGO ini dilaporkan oleh Timbalan Ketua Polis Kuala Lumpur {Lihat Di sini} akan bawa unsur-unsur keganasan pada hari itu nanti dan kita semua menantikan tindakan tegas pihak berkuasa kalau dakwaan itu ada kebenarannya.

Takkan nak tunggu benda tak baik berlaku baru nak ambil tindakan, tak gitu? 

MyKmu

No comments :

DISCLAIMER

Blog ini tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian blog ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Penulis tidak memaksa anda memasuki blog ini dan tidak akan bertanggungjawab jika ada yang tercedera atau tersinggung emosi, atau disaman jika melanggar akta mesin cetak dan lain-lain undang-undang yang berkaitan. Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.