Megat Panjialam

. إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفّاً كَأَنَّهُم بُنيَانٌ مَّرْصُوص 61.4. Sesungguhnya Allah menyukai orang yang berperang dijalan-Nya dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti suatu bangunan yang tersusun kokoh.

Sunday, December 15, 2013

BENARKAH KERAJAAN MELAYU-BUMIPUTERA TINDAS PENIAGA CINA ?

Naik meluat bila dibaca artikel penuh dari akhbar berbahasa Cina Nanyang Siang Pau yang diterjemah dalam ruangan Utusan Malaysia , mungkin penulis berkenaan dah lupa hanya 1 orang Melayu ada dalam 10 orang terkaya di Malaysia , apa yang tak puas hatinya ? Dan jangan pula beliau lupa majoriti rakyat dalam negara ini ialah orang Melayu dan bumiputera Sabah Sarawak . Kalau harta kekayaan negara dibahagi adil maka kaum yang minoriti lah yang akan dapat lebih agihan ekonominya . Dari petikan artikel yang pernah saya siarkan satu ketika dulu (sumber)



"Dari taburan peratus penduduk mengikut kumpulan etnik di Malaysia pada tahun 2010, Bumiputera adalah 67.4% , Cina 24.6% , India 7.3% dan lain-lain 0.7% .Senario yang pertama sekiranya kek ekonomi dibahagi secara rata mengikut kaum . Katakan sejumlah RM400 perlu dibahagi secara rata mengikut kaum . Kaum bumiputera dapat RM 100 , Cina dapat RM 100, India dapat RM 100 dan lain-lain dapat RM 100 .  Sekiranya kaedah pembahagian secara rata mengikut kaum dilakukakan , seorang Bumiputera hanya akan memperoleh RM 1.50 , seorang India memperoleh    RM 14.30 dan seorang Cina memperoleh RM 4. Kita perhatikan sekiranya pembahagian kekayaan secara rata mengikut kaum dilakukan , kaum yang paling sedikit jumlahnya akan lebih banyak mendapat keuntungan. " 

"Senario yang kedua pula ialah kek ekonomi / peluang pekerjaan dalam kerajaan  / peluang belajar di IPTA diberi mengikut kaedah meritokrasi. Kaedah meritokrasi dilaksanakan dengan mengambilkira keupayaan yang ditunjukkan individu /syarikat . Meritokrasi di dalam sebuah negara yang mempunyai pelbagai etnik secara tak langsung dipengaruhi oleh elemen2 etnik itu sendiri. Keupayaan seseorang individu atau sesebuah syarikat dapat dipertingkatkan dengan sokongan/dorongan/bantuan luaran . Dalam kebanyakkan kes, sokongan/dorongan/bantuan luaran ini datang dari kalangan etnik yang sama . Berikut ialah senarai orang-orang yang terkaya di Malaysia ."

"Dalam senarai itu , kita mempunyai 7 dari kalangan orang Cina, 1 dari kalangan orang Melayu dan 1 dari kalangan orang India . Jadi secara perbandingan kasar, sokongan / dorongan / bantuan luaran untuk etnik-etnik di Malaysia mengikut peratus


i. 25%  etnik Cina di Malaysia ada 7 


ii. 7% etnik India di Malaysia ada 1 


iii. 67% etnik Bumiputera di Malaysia ada 1


Jadi impak paling besar dalam proses penyediaan ke arah sistem meritokrasi tentulah pada etnik Cina kerana peratus yang kecil disokong pula oleh jumlah yang ramai . Apabila ini berlaku secara tidak langsung dasar meritokrasi akan memberi kelebihan pada kaum tertentu sahaja kerana asas-asas kukuh di kalangan mereka yang telah sedia terbina sejak dari sebelum merdeka lagi.  Tidak dinafikan meritokrasi ada satu sistem yang baik tetapi perlaksanaannya perlu mengambilkira semua faktor termasuk yang dinyatakan di atas. "


Berikut pula adalah ulasan menarik dari seorang rakan blogger mengenai satu artikel yang diterbitkan oleh akhbar berbahasa Cina .

10 Disember lepas, akhbar milik MCA, Nanyang Siang Pau yang pernah dimiliki seketika oleh seorang taikun Melayu telah mengeluarkan sebuah artikel yang menyeru agar orang Cina bersatu-padu menentang Melayu dan kerajaan kerana kononnya, dasar pengukuhan ekonomi Melayu-Bumiputera yang dilaksanakan oleh Kerajaan telah menyebabkan ramai peniaga Cina terpaksa gulung tikar dan hidup menderita.


Peniaga Cina menghadapi tekanan yang semakin ketara. Keluhan mereka tidak habis-habis dan kisah sedih yang diluahkan mereka ini memang benar dan nyata. Di saat kita mengalami keadaan yang amat pahit ini, diharapkan masyarakat Cina dapat berteriak sekuat-kuatnya sehingga orang pekak dapat mendengarnya.” (SUMBER)

Sesuatu yang menarik untuk direnung, apakah penguasaan ekonomi dan politik 100% oleh Cina, maka barulah kelompok ini akan kurang menyalak dan menyalahkan kerajaan?


Siapakah 'penyelamat' yang dimaksudkan oleh penulis rencana Nanyang Siang Pau itu?


Pada ketika orang Melayu-Bumiputera miskin dan terpaksa bergantung kepada Cina dalam segala hal, termasuklah membeli beras yang padinya Melayu-Bumiputera tanam sendiri, tidak pula kedengaran rungutan daripada golongan chauvinist itu. Tetapi apabila Melayu-Bumiputera mulai mengendalikan sendiri ekonomi mereka, yang dilaung-laungkan adalah ketidakpuasan hati berhubung dasar kerajaan yang kononnya Apartheid kerana terlalu banyak memberikan peluang dan ruang kepada Melayu-Bumiputera.


Walaupun MCA pada dasarnya menzahirkan persetujuan tentang perkongsian kek ekonomi, namun nampaknya sebahagian besar daripada kapitalis dan penghaloba dalam masyarakat tersebut, enggan berkongsi walau sedikit pun. Bagi mereka, penguasaan ekonomi di Malaysia seharusnya mutlak milik Cina manakala kaum lain terutama sekali Melayu-Bumiputera hanya boleh menjadi pembekal yang menjual bahan mentah mereka pada kadar yang paling rendah dan membeli balik bahan siap pada harga setinggi mungkin.


Tidak cukup dengan itu, Melayu-Bumiputera perlu melonggarkan pegangan dalam politik dan berkongsi penguasaan politik itu sebahagian besarnya dengan Cina. Manakala segala peruntukan untuk Melayu-Bumiputera seperti yang termaktub dalam Perlembagaan Malaysia, perlu dihapuskan dan diserahkan kepada Cina.


Status tanah-tanah adat dan tanah rezab Melayu, perlu dilupuskan sekaligus membenarkan orang Cina menguasainya kerana penguasaan Cina bermakna Malaysia akan bertambah maju. Manakala dasar pelajaran kebangsaan pula, perlu digantikan dengan dasar pelajaran vernakular yang berkiblatkan Mandarin kerana Mandarin bererti maju, manakala Bahasa Melayu bererti mundur.


Segala amalan ibadah umat Islam perlu dilakukan secara senyap-senyap. Azan tidak boleh dibunyikan lagi dari menara-menara masjid atau corong pembesar suara kerana bunyi-bunyi tersebut mengganggu ketenteraman. Manakala segala macam bentuk letupan mercun, gendang tarian singa, tarian naga atau trumpet kematian selain perarakan berhala yang menyekat laluan lalu lintas, perlu diperluaskan kerana itu adalah hak kebebasan beragama dan berkumpul.


Kalau semua itu dilakukan, maka barangkali penulis rencana berkenaan akan tutup mulut dan menganggap Malaysia sebagai negara terbaik.


Boleh jadi juga penulis rencana itu gagal melihat bagaimana penguasaan ekonomi di Malaysia berpihak sepenuhnya kepada Cina dari zaman penjajahan sehinggalah sekarang. Serangan bertali arus oleh Cina terhadap  Syed Mokhtar Al-Bukhari yang merupakan orang kelapan terkaya di Malaysia, menunjukkan secara jelas kecenderungan penjajahan berkenaan.


Begitu juga apabila golongan berkenaan mengungkit tentang gaji yang menurut mereka merupakan pembaziran negara sedangkan pada masa yang sama, pembaziran yang dilakukan oleh Lim Guan Eng di Pulau Pinang langsung tidak disentuh kerana mereka beranggapan dan memberikan persepsi bahawa Guan Eng adalah yang terbaik, bersih dan paling telus meskipun pada masa yang sama, Lim  Guan Eng langsung tidak pernah berani menjawab tentang perbelanjaan pengurusan Negeri Pulau Pinang di bawah pentadbirannya, walaupun sewaktu membentangkan belanjawan negeri.


Anehnya, ramai juga orang Melayu yang bersetuju bahawa dasar negara menzalimi orang Cina dan mereka menyokong Pakatan Rakyat yang diketuai oleh DAP! 


No comments :

DISCLAIMER

Blog ini tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian blog ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Penulis tidak memaksa anda memasuki blog ini dan tidak akan bertanggungjawab jika ada yang tercedera atau tersinggung emosi, atau disaman jika melanggar akta mesin cetak dan lain-lain undang-undang yang berkaitan. Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.